dc.description.abstract | De term ‘flow’ die Raymond Williams in 1974 introduceerde, wordt al decennialang door
mediawetenschappers ingezet om de tekstuele organisatie en kijkervaring van het medium
televisie te omschrijven. Williams omschreef de ervaring van het televisiekijken als een
constante stroom van beelden: programma’s, reclames, trailers, etc., werden zo
geprogrammeerd dat de aandacht van de kijker vast werd gehouden in de ‘flow’ die ervoor
moest zorgen dat de kijker de hele avond zou blijven kijken. Het is echter niet verwonderlijk
dat binnen een voortdurend veranderend medialandschap ook de toepasbare termen aan
verandering, en daarmee ook aan kritiek onderhevig zijn. In de afgelopen jaren is de term ‘flow’
dan ook veelvuldig hergebruikt, bekritiseerd en geherdefinieerd. Hierbij wordt rekening
gehouden met de technologische, sociale en culturele ontwikkelingen die de televisie als
medium ondergaat.
In dit onderzoek staat het moderne online video-platform LINDA.tv, waar gebruikers (anders
dan kijkers) actief op zoek kunnen naar zowel redactionele video’s als ‘video-snacks’ van het
internet. Aan de hand van een discursieve interface analyse, waarbij wordt gekeken naar drie
vormen van ‘affordances’ (functionele, cognitieve en zintuigelijke), zal een antwoord worden
geformuleerd op de volgende onderzoeksvraag: ‘In welke mate hanteert LINDA.tv ‘flow’ in
haar klassieke vorm zoals deze is omschreven door Raymond Williams, en op welke manier
ontwikkelt LINDA.tv nieuwe vormen van ‘flow’? Met dit onderzoek wordt getracht een
bijdrage te leveren aan een nog onderontwikkeld veld binnen de mediawetenschappen op het
gebied van online video-platforms. | |