dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kerckhoffs, Dennis | |
dc.contributor.author | Hoekstra, L.C.J. | |
dc.date.accessioned | 2019-08-20T17:00:56Z | |
dc.date.available | 2019-08-20T17:00:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33502 | |
dc.description.abstract | Dit is een interdisciplinair onderzoek naar de werking van conflict en polarisatie binnen het Nederlandse Zwarte Pieten-debat. Vanuit drie disciplines, Postcolonial Studies, Cognitieve Neurobiologische Psychologie en Algemene Sociale Wetenschappen, worden er aan de hand van een literatuurstudie inzichten over verschillende deelonderwerpen verworven. Deze inzichten worden vervolgens geïntegreerd ter beantwoording van een overkoepelende hoofdvraag: “ hoe kan het huidige conflict en haar polarisatie binnen de context van het Zwarte Pieten-debat in de Nederlandsesamenlevingwordenverklaard?”.B innenhetZwartePieten-debatontstaatconflict omdat twee groeperingen in strijd zijn om de Nederlandse nationale identiteit. De minderheidsgroepering is zich bewust van een ongelijke machtsverdeling die hen marginaliseert, en vecht dit aan. Deze negatieve houding wordt ervaren als een culturele dreiging door de meerderheidsgroepering. Negatieve gevoelens, samen met een algehele negatieve evaluatie van de andere groep en het veroordelen van elkaars handelingen leiden tot agressie en conflict. Een herhaling en wisselwerking tussen negatieve effecten leidt tot polarisatie binnen het debat en de samenleving. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1180133 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het Zwarte Pieten-debat: Conflict en Polarisatie | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | conflict, polarisatie, cognitiewetenschap, sociale wetenschap, postcolonial studies, racisme, Nederland, nationalisme, identiteit | |
dc.subject.courseuu | Liberal Arts and Sciences | |