Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.L.M.
dc.contributor.advisorTijsseling, C.
dc.contributor.authorAlkema, A.
dc.contributor.authorBerkel, R. van
dc.contributor.authorJoosten, L.E.M.
dc.contributor.authorLettinga, N.
dc.contributor.authorWeelink, G.J.M.
dc.date.accessioned2018-10-02T17:02:02Z
dc.date.available2018-10-02T17:02:02Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33455
dc.description.abstractDe aanleiding van dit onderzoek was het relatief hoge percentage pestgedrag op de school en de behoefte aan een nieuw pestprotocol. De onderzoeksresultaten van dit onderzoek, met name de resultaten over de ervaren effectiviteit van zowel de leerkrachten als de leerlingen, zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw pestprotocol. Het doel van deze studie was het inzicht verkrijgen in de percepties van leerkrachten en leerlingen over pesten, de aanpak en de ervaren effectiviteit van de aanpak op de middelbare school. De onderzoekers gebruikten de resultaten om de school inzicht te geven in de huidige situatie waar zij hun nieuwe pestprotocol op aan kunnen passen. Voor deze studie werden 5 leerkrachten en 14 leerlingen geïnterviewd middels een topicinterview. Deze interviews werden vervolgens kwalitatief geanalyseerd. Resultaten lieten zien dat de leerkrachten geen eenduidig beeld hadden over het bestaan van het huidige pestprotocol. Leerlingen gaven voornamelijk aan dat er strengere maatregelen moesten zijn tegen pesten. Deze studie benadrukt de noodzaak tot consensus te komen tot een passend pestprotocol. Zowel leerkrachten als leerlingen zouden hiervan op de hoogte moeten zijn en hun kennis over pesten moeten vergroten. Tevens is het van belang dat er meer toezicht in de openbare ruimtes komt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent292481
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePesten op de middelbare school
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspesten, visie, aanpak, ervaren effectiviteit, leerkrachten, leerlingen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record