Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSanders, Willemien
dc.contributor.authorMelick, L.M. Van
dc.date.accessioned2019-08-13T17:00:49Z
dc.date.available2019-08-13T17:00:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33414
dc.description.abstractDe Amerikaanse HBO-serie Big Little Lies (BLL) heeft in de media voor reuring gezorgd. De serie werd bij de Golden Globes Awards genomineerd als limited series, ofwel miniserie. HBO kondigde echter aan dat de serie een tweede seizoen zou gaan krijgen, waardoor BLL volgens sommigen niet meer geclassificeerd kon worden als miniserie. Het is volgens academici van belang om genres goed af te bakenen en erachter te komen welke betekenissen er gekoppeld zijn aan een bepaald genre. Voorloper in dit onderzoeksveld is televisiewetenschapper Jason Mittell. Hij heeft al naar verschillende genres onderzoek gedaan aan de hand van een discoursanalyse. Dit onderzoek is wetenschappelijk relevant, omdat het bestaande genreonderzoek van Mittell uitgebreid zal worden door het genre miniseries toe te voegen en deze vanuit een nieuwe benadering, namelijk het journalistieke discours, te analyseren. De vraag die centraal staat in dit onderzoek is: “Op welke wijze wordt het genre miniseries geconstrueerd in het journalistieke discours over Big Little Lies?” Mittell hanteert de culturele benadering van genreonderzoek, die stelt dat genres culturele categorieën zijn die veranderen in een andere context. Volgens Mittell komen de betekenissen van genre niet alleen tot stand door een bepaalde definitie, maar door hoe er over een genre wordt gesproken op het gebied van definitie, interpretatie en evaluatie. In dit onderzoek zijn deze drie verschillende aspecten geanalyseerd binnen het journalistieke discours van zeven artikelen geschreven door verschillende Amerikaanse journalisten. Op het gebied van definitie wordt er in het discours over BLL gesproken over drie verschillende aspecten. Ten eerste het hebben van een gelimiteerd aantal afleveringen. Ten tweede het hebben van hoge kwaliteit en tot slot het vertellen van een compleet verhaal met een duidelijk einde. Op het gebied van interpretatie komt de rol van vrouwen, het voyeurisme, de transparante sociale economie en de realistische en maatschappelijke strekking van het verhaal naar voren. Tot slot wordt evaluatie besproken, waarin naar voren komt dat de serie door journalisten gewaardeerd wordt. Deze waardering is gebaseerd op de cast en crew, het inspelen op maatschappelijke factoren en het hebben van een einde. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de drie verschillende aspecten in relatie staan tot elkaar. Miniseries worden namelijk gewaardeerd om dezelfde factoren waarmee ze worden gedefinieerd en geïnterpreteerd. Het genre miniseries is daarbij constant in verandering, wat aansluit bij het gedachtegoed van Mittell. Ten slotte kan geconcludeerd worden dat het genre gebruik maakt van gerenommeerde acteurs om maatschappelijke onderwerpen aan te kaarten bij het grote publiek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent910980
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBig Little Miniseries
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMiniseries, genre, Jason Mittell, journalistiek discours, Big Little Lies
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record