Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVeenendaal, I.Y.E. van
dc.contributor.authorFolter, C.J. de
dc.date.accessioned2009-09-15T17:00:50Z
dc.date.available2009-09-15
dc.date.available2009-09-15T17:00:50Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3340
dc.description.abstractDeze scriptie gaat over beïnvloedende factoren van de kwaliteit van het leerklimaat in een organisatie. Doordat leren en werken steeds dichter bij elkaar zijn komen te liggen (Bolhuis, 1999) en continu leren en ontwikkelen voor medewerkers en organisaties onontbeerlijk is in de huidige kennismaatschappij, komt steeds meer aandacht voor het creëren van een gunstige werkomgeving welke medewerkers faciliteert en stimuleert tot individueel en collectief leren. De definitie van een gunstig leerklimaat die in deze scriptie wordt aangehouden, gebaseerd op bevindingen van Simons (1999) en Lakerveld (2005), is: een werkomgeving waarin individueel en collectief leren gestimuleerd en gefaciliteerd wordt, doordat deze werkomgeving aanzet tot leren, rijk is in leermogelijkheden en vormen van leren, en reflectief is. Deze scriptie bestaat uit een literatuuronderzoek en een empirisch onderzoek. Het doel van deze scriptie is inzicht te verschaffen in wat de literatuur vertelt over factoren die het leerklimaat in een organisatie positief dan wel negatief beïnvloeden en inzicht te verschaffen in de manier waarop leidinggevenden en medewerkers van woningcorporatie Westwaard Wonen het huidige leerklimaat ervaren en waarin zij verbetering mogelijk achten. Het onderzoek is exploratief van aard en is er in eerste plaats op gericht een beschrijving te geven van de ervaren werkelijkheid. In tweede plaats wordt er toe gewerkt naar het doen van aanbevelingen voor het gewenste leerklimaat. Het onderzoek is uitgevoerd binnen woningcorporatie Westwaard Wonen. Er zijn diepte-interviews afgelegd met leidinggevenden, waaronder de directeur-bestuurder, de drie leden van het managementteam en het hoofd Bedrijfsbureau. Ook zijn er diepte-interviews afgelegd met de twee medewerkers van de afdeling Projectontwikkeling en met zeven medewerkers van de afdeling Bedrijfsbureau.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2242785 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeve het Leven Lang Leren: Onderzoek naar factoren die de kwaliteit van het leerklimaat binnen woningcorporatie Westwaard Wonen beinvloeden.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleerklimaat, leren, lerende organisatie
dc.subject.courseuuCommunicatie, Beleid en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record