dc.description.abstract | In navolging op de succesvolle lesmodule ‘Hoog water op het schoolplein?’, ontwikkelden Adwin Bosschaart en Tim Favier de lesmodule ‘Wateroverlast op het schoolplein’. Het doel van deze lesmethode is om leerlingen bewust te maken van wateroverlastvraagstukken in de eigen omgeving. De methode is gemaakt voor leerlingen van 2 havo/vwo. Nieuw lesmateriaal is vaak spannend om als docent te gebruiken, omdat het leereffect van het nieuwe lesmateriaal nog onbekend is. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe groot het leereffect van de lesmodule ‘Wateroverlast op het schoolplein’ is met betrekking tot het actiegericht gedrag van de leerlingen ten opzichte van wateroverlast in de eigen omgeving. Door te onderzoeken hoe groot het leereffect van de lesmodule ‘Wateroverlast op het schoolplein’ is, wordt de relevantie van het materiaal te getoond. Dit zorgt ervoor dat docenten een bewustere keuze kunnen maken tussen het reguliere materiaal en deze lesmodule.
Om het leereffect te bepalen is door 163 leerlingen een kennistoets gemaakt en een vragenlijst ingevuld. Dit hebben de leerlingen op twee momenten gedaan, namelijk voorafgaand aan de lesmodule en na het afronden ervan. In de zogenaamde pre-test en post-test zijn de leerlingen getest op cognitie, attitude, bewustzijn en burgerschapsvaardigheden met betrekking tot wateroverlastvraagstukken in de eigen omgeving. In het huidige onderwijsonderzoek is men niet alleen meer geïnteresseerd in de mate van significantie, maar vooral ook in de mate van het effect (Valcke, 2010). Effect sizes vertellen iets over de grootte – en dus de relevantie – van de vastgestelde significante verschillen.
Op de domeinen cognitie, attitude en bewustzijn is sprake van een leereffect na het volgen van de lesmodule. Leerlingen weten wat wateroverlastvraagstukken in houden en zijn zich ervan bewust welke gevolgen het heeft voor de omgeving. Hoewel er sprake is van een leereffect op het domein attitude, blijken leerlingen een relatieve negatieve attitude ten opzichte van wateroverlastvraagstukken te hebben. Ze voelen zich niet verantwoordelijk en betrokken bij het onderwerp. Het domein vaardigheden is het enige domein waarop geen effect gemeten is. Uiteindelijk zeggen deze domeinen iets over het actiegericht gedrag van de leerlingen. Geconcludeerd is dat er sprake is van een klein leereffect wat betreft het actiegericht gedrag. Desondanks laten de resultaten zien dat leerlingen nog geen actie gaan ondernemen. | |