Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHanenberg, D. van den
dc.contributor.authorBrok, M.P.H. den
dc.contributor.authorKroon, M.
dc.contributor.authorMeulman, M.
dc.contributor.authorSchröder, M.M.T.
dc.date.accessioned2018-10-02T17:01:58Z
dc.date.available2018-10-02T17:01:58Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33366
dc.description.abstractAchtergrond: Een ouderlijke scheiding kan grote gevolgen hebben voor het welzijn van adolescenten. Veel studies richten zich op deze gevolgen, maar er is weinig onderzoek gedaan naar de relatie van conflicten binnen een scheiding en de gevolgen voor adolescenten. Doel: Het doel van dit onderzoek was onderzoeken wat het verschil is tussen een conflictueuze en niet-conflictueuze ouderlijke scheiding. Hierbij werd gekeken naar het verschil in functioneren van adolescenten op vier probleemgebieden, namelijk angst, agressie, depressie en delinquentie. Er werd gecorrigeerd voor sekse. Methode: Aan dit onderzoek hebben (377) Nederlandse adolescenten deelgenomen in de leeftijd van 12 t/m 16 jaar van het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de vragenlijst ‘Scholieren en gezinnen 2013’. In deze vragenlijst gaven adolescenten een beoordeling over de scheiding, ouders, emoties en eigen functioneren. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat adolescenten uit conflictueuze scheidingssituaties significant meer angst, depressie en agressie rapporteerden, dan adolescenten uit niet-conflictueuze scheidingssituaties. Daarentegen werd geen verschil gevonden tussen adolescenten uit de verschillende scheidingssituaties in het rapporteren van delinquentie. Discussie: Om de toename in agressie, depressie en angst te kunnen beperken zouden scholen interventies kunnen inzetten. In de toekomst zou onderzocht kunnen worden hoe deze interventies ingevuld kunnen worden en wat er voor nodig is om dit te kunnen realiseren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent288449
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil tussen een ouderlijke scheiding met en zonder conflicten en probleemgedrag van adolescenten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsouderlijke scheiding; conflictueus; niet-conflictueus; angst; depressie; agressie; delinquentie
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record