Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerckhoffs, D.G.S.
dc.contributor.authorOmmen, F. van
dc.date.accessioned2019-08-07T17:00:58Z
dc.date.available2019-08-07T17:00:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33274
dc.description.abstractDit is een interdisciplinair onderzoek naar de werking van conflict en polarisatie binnen het Nederlandse Zwarte Pieten-debat. Vanuit drie disciplines, Postcolonial Studies, Cognitieve Neurobiologische Psychologie en Algemene Sociale Wetenschappen, worden er aan de hand van een literatuurstudie inzichten over verschillende deelonderwerpen verworven. Deze inzichten worden vervolgens geïntegreerd ter beantwoording van een overkoepelende hoofdvraag: “hoe kan het huidige conflict en haar polarisatie binnen de context van het Zwarte Pieten-debat in de Nederlandse samenleving worden verklaard?”. Binnen het Zwarte Pieten-debat ontstaat conflict omdat twee groeperingen in strijd zijn om de Nederlandse nationale identiteit. De minderheidsgroepering is zich bewust van een ongelijke machtsverdeling die hen marginaliseert, en vecht dit aan. Deze negatieve houding wordt ervaren als een culturele dreiging door de meerderheidsgroepering. Negatieve gevoelens, samen met een algehele negatieve evaluatie van de andere groep en het veroordelen van elkaars handelingen leiden tot agressie en conflict. Een herhaling en wisselwerking tussen negatieve effecten leidt tot polarisatie binnen het debat en de samenleving.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1175114
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Zwarte Pieten-debat: Conflict en Polarisatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsconflict, polarisatie, cognitiewetenschap, sociale wetenschap, postcolonial studies, racisme, Nederland, nationalisme, identiteit
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record