Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorBalsem, S.N.
dc.contributor.authorLegters, N.
dc.contributor.authorRekers, R.
dc.contributor.authorVerhoeven, N.J.W.
dc.date.accessioned2018-10-02T17:01:55Z
dc.date.available2018-10-02T17:01:55Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33266
dc.description.abstractPesten is een veelvoorkomend probleem bij kinderen en adolescenten en heeft vaak negatieve korte en lange termijn gevolgen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van het slachtoffer. Het kan gezien worden als het intentioneel en herhaaldelijk leed berokkenen, waarbij er sprake is van een verschil in macht tussen dader en slachtoffer. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van bestaande data van een landelijk onderzoek over pesten van het Dutch Consortium on Bullying. Middels een hiërarchische multipele regressieanalyse werd gekeken welke vorm van victimisatie, direct of relationeel, de sterkste voorspeller is voor de internaliserende problemen angst, depressie, gevoel van eigenwaarde en (psycho)somatische klachten. Relationele victimisatie blijkt voor alle internaliserende problemen de sterkste voorspeller. Voor vervolgonderzoek kan er gekeken worden naar de invloed van materieel pesten, cyberpesten, sekseverschillen op internaliserende problemen en naar de invloed van victimisatie op externaliserende problemen. Huidig onderzoek bevestigt de relevantie van het gebruik van instrumenten die expliciet relationele victimisatie als een aparte vorm van pesten meten. Daarnaast benadrukt het de ernst van de gevolgen van relationele vormen van victimisatie en moeten deze in de praktijk niet onderschat worden. Resultaten uit dit onderzoek kunnen tevens fungeren als basis voor preventie- en interventiemaatregelen voor pesten op basisscholen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent433387
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRelationele victimisatie als sterkste voorspeller voor internaliserende problemen.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvictimisatie; pesten; angst; depressie; gevoel van eigenwaarde; (psycho)somatische klachten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record