Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchouwenburg, Hans
dc.contributor.authorBruijn, L.G. de
dc.date.accessioned2019-08-02T17:01:13Z
dc.date.available2019-08-02T17:01:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33161
dc.description.abstractIn de 21ste eeuw is hiphop het meest beluisterde muziekgenre ter wereld. Naast een populair genre is hiphop ook een cultuuruiting die vaak wordt gebruikt door onderdrukte groepen om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. De ontwikkeling van hiphop begint aan in de jaren ’70 in New York en spreidt zich vanaf dat moment uit over de wereld. Het resultaat hiervan is de ontwikkeling van de geglobaliseerde variant van hiphop: global hiphop. Het proces van culturele uitwisseling waar over de hele wereld unieke varianten van hiphop door worden gevormd zal ik onderzoeken aan de hand van de theorie van de ‘histoire croisée’. Deze theorie stelt mij ertoe in staat om hiphop te zien als een reizend cultuurproduct. Gedurende dit reizende proces vervlecht hiphop zich met lokale culturen waardoor er een cultureel hybride fenomeen ontstaat. Als resultaat hiervan kunnen we spreken van glocalisering van hiphop: de transnationale ontwikkeling van hiphop waarbij de lokale invulling van de cultuuruiting afhankelijk van de plek van vervlechting andere implicaties met zich meebrengt. Hoe deze ontwikkeling in zijn werk gaat zal ik illustreren aan de hand van een casus over de hiphopcultuur van Duitsland. Naast een verduidelijking van hoe er uit de vervlechting tussen de hiphopcultuur en lokale cultuur een cultureel hybride fenomeen kan ontstaan, biedt deze casus ook een breder perspectief op de ontwikkeling van de Nederlandse hiphopcultuur in globaal perspectief. Uiteindelijk zal ik antwoord geven op de vraag in hoeverre er zich in Nederland een eigen hiphopcultuur heeft gevestigd, hoe dit cultuurhistorische proces heeft kunnen plaatsvinden en welke plaats Nederland heeft in de globalisering van hiphop.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent840994
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Watskeburt?!”: Over de opkomst van Nederhop en de plek van Nederland in global hiphop.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHiphop, Histoire Croisée, Nederhop, global hiphop, Duitse rap, glocalisering, vervlechting, cultuur, culturele hybriditeit
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record