Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleijn, S.
dc.contributor.advisorSanders, T.
dc.contributor.authorPasschier, I.
dc.date.accessioned2019-08-02T17:01:04Z
dc.date.available2019-08-02T17:01:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33131
dc.description.abstractMensen blijven vaak vertrouwen op onjuiste informatie, zelfs wanneer deze reeds is gecorrigeerd. We noemen dit fenomeen het continued influence effect. Een strategie die wordt geadviseerd om dit effect tegen te gaan betreft de herhaling van misinformatie voorafgaand aan de correctie, omdat co-activatie een vereiste zou zijn voor kennisrevisie. Een andere strategie die wordt geadviseerd betreft juist het voorkomen van de herhaling van misinformatie voorafgaand aan de correctie, omdat dit de misinformatie bekender zou maken. In dit onderzoek is in kaart gebracht wat onder vwo-leerlingen het effect is van de correctiestrategieën ‘herhaling’ en ‘geen herhaling’ op het continued influence effect. Dit is gedaan door middel van een experiment onder 104 vwo-leerlingen tussen de 12 en 18 jaar. De participanten lazen twee fictieve teksten: een misinformatieve tekst en een corrigerende tekst. Vervolgens vulden de participanten hierover een vragenlijst in. Bij de ene helft van de participanten werd de misinformatieve tekst gecorrigeerd door middel van een tekst waarin gebruik werd gemaakt van de correctiestrategie ‘herhaling’, terwijl bij de andere helft van de participanten de misinformatieve tekst werd gecorrigeerd door middel van een tekst waarin gebruik werd gemaakt van de correctiestrategie ‘geen herhaling’. De corrigerende tekst waarin gebruik werd gemaakt van de correctiestrategie ‘herhaling’ bleek meer effectief in het beperken van het continued influence effect.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent399801
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet corrigeren van misinformatie: wat is onder vwo-leerlingen het effect van de correctiestrategieën ‘herhaling’ of ‘geen herhaling’ op het continued influence effect van misinformatie?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMisinformatie; correctiestrategie; continued influence effect
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record