Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, B.
dc.contributor.authorMuller, H.J.
dc.date.accessioned2018-10-02T17:01:35Z
dc.date.available2018-10-02T17:01:35Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33099
dc.description.abstractOnderzocht is of het gedrag van de docent invloed heeft op het zelfbeeld van de leerlingen van de 3e, 4e, 5e en 6e klas VWO en hun schoolprestaties. Het zelfbeeld van de leerlingen in deze klassen is laag. Er lijkt een verband te bestaan tussen de houding ten opzichte van school en het zelfbeeld. Een slechte houding ten opzichte van school blijkt een algemeen te zijn in de 3e, 4e en 5e klas. In de 6e klas verandert deze houding naar een positieve houding ten opzichte van school. Uit interviews met leerlingen blijkt dat het gedrag van de docenten het zelfbeeld van de leerling sterk beïnvloed. Ongeïnspireerd lesgeven, negatieve bejegening van de leerlingen binnen en vooral buiten de klas leiden tot demotivatie en nog erger, gevoelens van onveiligheid. School en docenten moeten zich beter bewust zijn van de gevolgen van hun handelen op de leerling. Slechte ervaringen van leerlingen met docenten kunnen leiden tot: • Desinteresse voor het vak • Demotivatie en slechte schoolresultaten • Slechte profielkeuze • Gevoel van onveiligheid, geestelijk zowel als lichamelijk. • Gevoel van onrechtvaardigheid
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3017311
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleHet Pygmalion-effect op het Geminicollege
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPygmalion-effect; Gemini College; VWO; Self fullfilling prophecy; bovenbouw
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record