Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, A. van der
dc.contributor.authorProt, D.
dc.date.accessioned2019-08-02T17:00:55Z
dc.date.available2019-08-02T17:00:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33087
dc.description.abstractWest Side Story (1961) is in de jaren ’60 een grote hit in Nederland geweest. Er is echter niet veel bekend over hoe de film zich in Nederland manifesteerde. In dit eindwerkstuk staat de volgende vraag centraal: Hoe zag de berichtgeving over West Side Story (1961) er in Zeeuwse en Limburgse kranten uit in de periode 1960-1965? De deelvragen hierbij zijn: Welke thema’s zijn er te onderscheiden in de berichtgeving? Hoe verhouden deze thema’s zich tot elkaar? Wat voor verschillen en overeenkomsten zijn er te vinden in de berichtgeving tussen Zeeland en Limburg? Hoe zijn die verschillen en overeenkomsten te begrijpen in het licht van contextuele omstandigheden zoals besproken in bestaande literatuur? De keuze om kranten uit Zeeland (voornamelijk bevolkt door protestanten) en Limburg (voornamelijk bevolkt door rooms-katholieken) als primaire bron voor mijn onderzoek te gebruiken, is ingegeven door de veronderstelling dat wellicht in de berichtgeving van Zeeuwse en Limburgse kranten verschillen naar voren kunnen komen die samen zouden kunnen hangen met het verschil van de dominante kerkelijke gezindte in Zeeland en Limburg en – in het verlengde daarvan – de ideologische signatuur van de specifiek gebruikte kranten. Mijn receptieonderzoek krijgt hierdoor een vergelijkende dimensie. De hoofdvraag zal beantwoord worden door de Zeeuwse en Limburgse kranten te analyseren uit de periode 1960-1965, die te verkrijgen zijn via de historische databases Delpher en Rooynet. Mijn onderzoek is geïnspireerd op de benadering van receptieonderzoek van Janet Staiger, waarbij historische bronnenkritiek een grote rol speelt. Het doel hierbij is om een eerste stap te zetten op weg naar beantwoording van de vraag waarom West Side Story zo’n grote respons kreeg binnen de Nederlandse cultuur in de jaren ’60. Limburg liep met de vertoning van West Side Story in theaters in zowel de grotere als de kleinere steden ongeveer een maand achter op Zeeland. De Zeeuwse kranten geven een vollediger beeld van waar de film in heel de provincie te zien was, maar dat kan samenhangen met het feit dat in de geraadpleegde databases ook een groter aantal Zeeuwse kranten is opgenomen en er bij één Limburgse krant twee jaargangen ontbreken. De meeste gebruikte kranten zijn regionaal of provinciaal georiënteerd, en de berichtgeving bevestigt dit grotendeels. Om de respons van West Side Story binnen de Nederlandse cultuur te achterhalen, is er vooronderzoek gedaan in de literatuur over West Side Story en over de ontwikkeling van populaire cultuur in ons land. Daaruit liet zich een aantal thema’s afleiden die wellicht ook zou kunnen terugkomen in de berichtgeving over de film in de onderzochte kranten. De uit de literatuur gevonden thema’s zullen in het onderzoek besproken worden met hun context, en hoe ze zich manifesteerden in de Zeeuwse dan wel de Limburgse kranten. Het eerste thema ‘Etnische kwesties/raciale spanningen’ bleek vrijwel niet aanwezig in de berichtgeving. Het thema ‘Jeugdcultuur’ komt daarentegen wel veel voor, maar niet in het Limburgsch Dagblad. Het thema houdt sterk verband met het thema ‘Fancultuur’. Het thema ‘Blik op Amerika’ komt in zowel Zeeuwse als Limburgse kranten voor. Er heerste een neutrale mening over Amerika, alleen het Amerikaanse filmstelsel werd als te duur gezien. West Side Story werd als Amerikaanse film juist positief ontvangen. Het thema ‘Modernisering’ valt weg, aangezien er geen gegronde uitspraken over gedaan kunnen worden. Het thema ‘Fancultuur’ komt veel voor in elke krant, maar minder in het Limburgsch Dagblad. Vooral jongeren voeren de fanpraktijken uit. De eerste themagroep, bestaande uit de thema’s ‘Jeugdcultuur’ en ‘Fancultuur’, kan worden gerelateerd aan de Nederlandse context van de opkomende jongerencultuur in Nederland in de jaren ‘60. Bij het bestuderen van de kranten zijn er op een inductief werkende manier ook nieuwe thema’s gevonden, die in dit onderzoek onder de noemers ‘Inspiratiebron’, ‘Kwaliteitsindicator’ en ‘Vestiging nieuwe kunstvorm’ zijn gebracht. Deze drie thema’s kunnen worden gekoppeld aan de opkomende consumptiecultuur in Nederland in de jaren ’60. De thema’s ‘Kwaliteitsindicator’ en ‘Jeugdcultuur’ vormen de tweede themagroep. De derde themagroep wordt gevormd door de thema’s ‘Modernisering’ en ‘Vestiging nieuwe kunstvorm’. De thema’s ‘Kwaliteitsindicator’ en ‘Vestiging nieuwe kunstvorm’ komen het meest voor in het Limburgsch Dagblad. Mijn onderzoek laat zien dat West Side Story niet zomaar een film is, een heruitvoering van het verhaal van Romeo en Julia, maar dat het “een bijzondere gebeurtenis” was die een sterke weerklank vond in het Nederland van de vroege jaren ‘60. Verder laat het onderzoek zien dat West Side Story als een van de eerste naoorlogse films een brug lijkt te hebben geslagen tussen populaire cultuur en artistieke kwaliteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4162396
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen bijzondere gebeurtenis: een receptieonderzoek naar de berichtgeving over West Side Story (1961) in Zeeuwse en Limburgse kranten in de periode 1960-1965.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWest Side Story, Receptieonderzoek, Historisch Bronnenonderzoek, Verhoef, Righart, Staiger, Opkomende Consumptiecultuur, Jaren Zestig, Nederland, Limburg, Zeeland, Berichtgeving, Krantenartikelen, 1960-1965
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record