Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRik Spanjers, Eggo Müller
dc.contributor.authorDijkstra, J.
dc.date.accessioned2019-08-02T17:00:55Z
dc.date.available2019-08-02T17:00:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33086
dc.description.abstractIn onze hedendaagse convergence culture worden ook pretparkattracties onderdeel van transmediale franchises. In 2016 werd in Movie Park Germany The Walking Dead Breakout geopend. In deze pretparkattractie worden bezoekers ondergedompeld in de verhaalwereld van de eerste zes seizoenen van The Walking Dead. Deze adaptatie focust op het vertonen van herkenbare motieven en op schrikeffecten in plaats van op het vertellen van een verhaal zoals in The Walking Dead. Op transmedia storytelling fenomenen zoals deze bestaan twee verschillende perspectieven. Zo kan The Walking Dead Breakout beschouwd worden door political economists als een nieuwe inkomstenbron welke fans nog verder kan exploiteren. Culturalists zullen daarentegen The Walking Dead Breakout beschouwen als nieuwe vorm van participatie, waarin fans zich in kunnen leven in de verhaalwereld van The Walking Dead en hier een beter begrip van krijgen. Dit onderzoek beargumenteert daarentegen dat zowel theorieën van culturalists als political economists noodzakelijk zijn voor een betekenisvolle analyse. In The Walking Dead Breakout kan namelijk immersie ontstaan voor zowel fans als leken in de verhaalwereld van The Walking Dead. Dit is onderzocht aan de hand van het raamwerk van Alke Gröppel-Wegener en Jenny Kidd waarin vier oriëntaties besproken worden die gezamenlijk immersie construeren. Dit zijn de participatie-oriëntatie, procesoriëntatie, creatie-oriëntatie en de verhaaloriëntatie. De verhaaloriëntatie ontstaat hierbij op het kruispunt van de andere drie oriëntaties. De verhaaloriëntatie is in dit onderzoek vanwege de ruimtelijke vertelling in The Walking Dead Breakout vervangen door environmental storytelling. Belangrijke aspecten die immersie construeren bestaan uit het centraal stellen van de bezoeker, zintuiglijke prikkelingen, affectieve reacties, detailrijke ruimtes en het implementeren van de herkenning van genre en thema’s in een speciaal geconstrueerde ruimte. Economische strategieën fungeren hierbij als randvoorwaarden voor een immersieve ervaring in de verhaalwereld van TWD voor fans. Dit is het geval omdat The Walking Dead Breakout door het gebruik van branding en franchising een sterk overeenkomende verhouding met The Walking Dead kent en hierdoor een aantrekkelijke ervaring voor fans faciliteert. Daarbij was The Walking Dead Breakout niet ontstaan zonder het economische succes van The Walking Dead. Economische strategieën kunnen tevens ook immersie versterken door fans onderling te verbinden. Hoewel de theorieën van culturalists op een efficiënte manier de constructie van immersie kunnen beschrijven, staat cultuur nooit los van economische strategieën.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2172181
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleImmersie in The Walking Dead Breakout
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsimmersie, transmedia, transmedia storytelling, culturalists, political economists, pretparkattracties, media tourism, experiences, convergence culture
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record