dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt een manier voorgesteld om bij de presentatie van Asmat-schilden in westerse context zowel aan de esthetische als de etnografische kwaliteiten recht te doen. De betekenis van de Asmat-schilden in de oorspronkelijke, rituele context van het ‘koppensnellen’ wordt verduidelijkt. Daarnaast wordt het ontvangst van de Asmat-schilden in het Westen behandeld. Er wordt geanalyseerd hoe daarbij de esthetische waarde stijgt en de etnografische waarde vaak minder belangrijk wordt. Het is belangrijk om de etnografische en de esthetische kwaliteiten van het schild te kennen, zodat bij tentoonstelling ervan een compleet beeld gegeven kan worden van de betekenis van het schild in verschillende contexten van tijd en plaats. De analyse van ontwikkelingen in het tentoonstellingsbeleid en de kritieken op tentoonstellingen van niet-westerse objecten is relevant voor het vermijden van valkuilen. Voorbeelden van deze struikelblokken zijn stereotypering en Eurocentrisme. Door de verbeelding van de bezoeker te prikkelen via een virtueel diorama kan hij of zij zich op een interactieve manier verplaatsen in de oorspronkelijke context waarin het schild zich bevond. Hierdoor wordt de kloof tussen beide culturen geprobeerd te verkleinen en zal er hopelijk minder sprake zijn van othering. Door aandacht voor de veranderlijke aard en betekenis van het schild in verschillende contexten, oftewel de ‘levensloop’ van het object, zal het schild voor de bezoeker ‘tot leven komen’. De inzet van Toegevoegde Realiteit zal zo het educatieve proces van de museumbezoeker ten goede komen. Door inzet van moderne technologie wordt tevens een breder publiek aangesproken, waardoor de toegankelijkheid van de collectie wordt vergroot. De bezoeker kan genieten van de esthetische museale opstelling zoals we die in het Westen kennen. Tegelijkertijd kan men door het opzetten van een TR-bril extra informatie krijgen over de etnografische kwaliteiten van het Asmat-schild. | |