Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, D.A.
dc.contributor.authorHoltrigter, A.M.
dc.date.accessioned2019-07-13T17:00:43Z
dc.date.available2019-07-13T17:00:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32837
dc.description.abstractIn dit bachelor-eindwerkstuk wordt onderzocht hoe er binnen een non-fictieve sportwedstrijd, de Formule 1, transmedia storytelling wordt gevormd en zo meer betrokkenheid gecreëerd. Hiervoor worden de televisie-uitzending, de F1-App en het Instagram-account van de Formule 1-race in Sotsji geanalyseerd. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de wijze hoe narratieve elementen zorgen voor identificatie en medium-elementen zorgen voor toegankelijkheid, participatie en begrip. Al deze elementen samen geven inzicht in de vorming van betrokkenheid. Middels dit onderzoek is er inzicht gegeven hoe transmedia storytelling geanalyseerd kan worden vanuit het medium en niet vanuit de kijker/het publiek. De basis van dit onderzoek is het analysemodel van transmedia narratieven, ontworpen door María del Mar Grandío & Joseba Bonaut. De bevindingen via dit model worden aan de kernprincipes van Henry Jenkins gekoppeld. Er wordt geconcludeerd dat de televisie-uitzending voornamelijk bijdraagt aan complexere narratieve inhoud, het Instagram-account aan de mogelijkheden tot participatie en interactie en de F1-App een gelijke verhouding bevat tussen de verhaalvorming en mogelijkheden tot participatie. Iedere media-outlet draagt dus op eigen wijze aan de vorming van identificatie. Wanneer deze media-outlets gezamenlijk gebruikt worden, is de betrokkenheid het grootst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent150727730
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTransmedia storytelling in de Formule 1 - De inzet van narratieve en transmediale elementen om betrokkenheid te creëren binnen een non-fictieve sportwedstrijd
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstransmedia storytelling, betrokkenheid, identificatie en toegankelijkheid, kernprincipes Jenkins, Formule 1 (F1), sport
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record