dc.description.abstract | In deze bachelor scriptie wordt onderzocht hoe vrouwelijkheid wordt gerepresenteerd in de televisieserie Dynasty. Het onderzoek wordt uitgevoerd op de pilotaflevering van het eerste seizoen. Hierbij is de pilotaflevering opgedeeld in vier sequenties waarin er aan de hand van een tekstuele analyse wordt bekeken hoe het personage Fallon Carrington gerepresenteerd wordt. In de analyse wordt er gekeken naar de filmische laag en de narratieve laag. Hierdoor wordt de symbolische laag bereikt waarin de dieperliggende maatschappelijke betekenissen te ontdekken zijn. De filmische laag focust zich op cinematografie, uiterlijk, kleding, expressie en beweging. De narratieve laag focust zich op de dialoog. Uit de analyse blijkt dat Fallon’s macht of gebrek daaraan constant in relatie tot mannen wordt geconstrueerd. Vooral de machtsverhoudingen tussen Fallon en haar vader is van belang. Er is sprake van een gat tussen de macht van Fallon en Blake. Fallon is constant bezig om dit gat te dichten en wilt hem zelfs voorbijstreven. Doordat Fallon de macht haar vader wilt overtreffen vormt dit een groot deel van haar vrouwelijke identiteit. Dit, in combinatie met de filmische laag waaruit ze nog wel eens wordt bekeken vanuit de male gaze, zorgt ervoor dat Fallon altijd de Ander is in de machtsverhouding tussen haar en de mannen in haar leven. Vrouwelijkheid in Dynasty wordt daardoor gerepresenteerd als een tegenstelling tot mannelijkheid en hiermee wordt de hegemonie van de maatschappij in stand gehouden. Als er naar de narratieve laag gekeken wordt, blijkt echter dat Fallon soms haar vrouwelijkheid gebruikt om deze machtsverhoudingen juist tegen te gaan en zichzelf uit de positie van de Ander probeert te bevrijden. Vervolgonderzoek kan zich richten op andere elementen van het filmische en narratieve niveau of op meerdere personages en meerdere afleveringen. | |