Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.authorGrolleman, M.
dc.date.accessioned2019-06-25T17:00:48Z
dc.date.available2019-06-25T17:00:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32709
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt er gekeken naar hoe er in de horrorfilm Hereditary spanning wordt gecreëerd. De focus wordt hierbij gelegd op hoe de informatieverdeling in de film wordt ingezet om deze spanning te creëren. Aan de hand van literatuur wordt er gekeken naar wat de conventies van het horrorgenre zijn in zowel de narratieve structuur als in de filmische elementen. Vervolgens wordt er geanalyseerd in hoeverre Hereditary gebruik maakt van deze genreconventies om spanning te creëren. Er wordt hierbij gekeken hoe verschillende filmische elementen zoals cinematografie, mise-en-scène, belichting en montage samenwerken om spanning te creëren. Dit zal worden gedaan door eerst de kennisverdeling in de narratieve structuur te analyseren. Hierbij wordt er een onderscheidt gemaakt tussen restricted en unrestricted narratives. Vervolgens wordt de cameravoering geanalyseerd en hoe deze samenwerkt met de mise-en-scène om spanning te creëren. Daarna zullen de montage en belichting worden geanalyseerd. Tot slot is er een conclusie waarin zal blijken dat Hereditary in grote mate gebruik maakt van de conventies van het horrorgenre om spanning te creëren. Ook blijkt dat de film vaak probeert om de kijker in dezelfde schoenen te zetten als het personage waardoor er vaak sprake is van mystery voor zowel de kijker als het personage. In dit onderzoek zal blijken dat de termen mystery, surprise en suspense vaak niet toereikend genoeg zijn om spanning voldoende te onderzoeken. Hierdoor wordt de suggestie gedaan om in vervolgonderzoeken de film verder te onderzoeken met de ‘levels of narration’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent663518
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInformatieverdeling in Hereditary: Een cognitivistische analyse van Hereditary (2018)
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHereditary; spanning; cognitive film theory
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record