Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B.A.M. van de
dc.contributor.authorUdding, M.
dc.date.accessioned2019-05-20T17:00:42Z
dc.date.available2019-05-20T17:00:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32653
dc.description.abstractVoorbereidende rekenvaardigheid is een voorwaarde om succesvol te kunnen participeren in het latere reken- en wiskundeonderwijs. Kleuters met een zwakke voorbereidende rekenvaardigheid lopen het risico op het ontwikkelen van latere reken- en/of leerproblemen. Een vroege identificatie van deze kleuters maakt vroege interventie mogelijk. Het doel van het huidige onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in de relatie tussen voorbereidende rekenvaardigheid en de verschillen tussen jongens en meisjes. Middels een selecte gemakssteekproef zijn 444 kleuters (230 jongens, 214 meisjes), van 62 tot 74 maanden oud, uit het basisonderwijs geworven voor het onderzoek. Elk kind is individueel getest. Voorbereidende rekenvaardigheid is gemeten met de Utrechtse Getalbegrip Toets-3 (UGT-3). De resultaten laten geen significante verschillen zien tussen sekse en voorbereidende rekenvaardigheid. De groep op de basisschool heeft geen modererende invloed. Enkel op de telvaardigheden scoren jongens significant hoger dan meisjes, dit verschil is echter klein. Concluderend, kan gesteld worden dat er geen verschil is tussen jongens en meisjes wat betreft voorbereidende rekenvaardigheid. Verder onderzoek naar het strategiegebruik van jongens en meisjes is van belang.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent188548
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVoorbereidende Rekenvaardigheid: Verschillen tussen Jongens en Meisjes
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidend rekenvaardigheid; sekseverschillen; kleuters; UGT-3
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record