dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, B.A.M. van de | |
dc.contributor.author | Udding, M. | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T17:00:42Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T17:00:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32653 | |
dc.description.abstract | Voorbereidende rekenvaardigheid is een voorwaarde om succesvol te kunnen participeren in het latere reken- en wiskundeonderwijs. Kleuters met een zwakke voorbereidende rekenvaardigheid lopen het risico op het ontwikkelen van latere reken- en/of leerproblemen. Een vroege identificatie van deze kleuters maakt vroege interventie mogelijk. Het doel van het huidige onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in de relatie tussen voorbereidende rekenvaardigheid en de verschillen tussen jongens en meisjes. Middels een selecte gemakssteekproef zijn 444 kleuters (230 jongens, 214 meisjes), van 62 tot 74 maanden oud, uit het basisonderwijs geworven voor het onderzoek. Elk kind is individueel getest. Voorbereidende rekenvaardigheid is gemeten met de Utrechtse Getalbegrip Toets-3 (UGT-3). De resultaten laten geen significante verschillen zien tussen sekse en voorbereidende rekenvaardigheid. De groep op de basisschool heeft geen modererende invloed. Enkel op de telvaardigheden scoren jongens significant hoger dan meisjes, dit verschil is echter klein. Concluderend, kan gesteld worden dat er geen verschil is tussen jongens en meisjes wat betreft voorbereidende rekenvaardigheid. Verder onderzoek naar het strategiegebruik van jongens en meisjes is van belang. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 188548 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Voorbereidende Rekenvaardigheid: Verschillen tussen Jongens en Meisjes | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Voorbereidend rekenvaardigheid; sekseverschillen; kleuters; UGT-3 | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |