Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, A. van der
dc.contributor.authorSeters, C.J.M. van
dc.date.accessioned2019-04-04T17:00:41Z
dc.date.available2019-04-04T17:00:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32517
dc.description.abstractIn de geschiedenis ontbreken volgens Bell Hooks zwarte vrouwen als volwaardige personages binnen de massamedia. Wanneer de zwarte vrouwen wel aanwezig zijn staan ze in dienst van de witte personages. Matthew Hughey heeft onderzoek gedaan naar The White Savior Film, waarin een wit personage (“witte redder”) een zwart personage of zwarte bevolking redt. In 2016 is er een film, Hidden Figures, geproduceerd in Hollywood met drie zwarte vrouwelijke hoofdrolspeelsters. Binnen dit onderzoek analyseer ik hoe de relatie tussen de drie vrouwelijke hoofdpersonages en de witte hoofdpersonages binnen Hidden Figures wordt vormgegeven. Dit gebeurd op twee niveaus: binnen de narratieve ontwikkeling aan de hand van de theorie van Hughey en binnen de vormgeving door te kijken naar de mise-en-scène. Dit na aanleiding van Richard Dyer die witheid bestudeerd heeft in films aan de hand van belichting.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1941744
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet succesverhaal van en door de zwarte vrouw: De representatie van de personages binnen Hidden Figures
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsThe White Savior, witte redder, Hollywood, Hidden Figures, representatie, zwarte vrouw, belichting.
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record