Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPeeters, M.
dc.contributor.advisorHarakeh, Z.
dc.contributor.authorBraak, R.E.
dc.date.accessioned2019-04-01T17:00:33Z
dc.date.available2019-04-01T17:00:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32465
dc.description.abstractIn deze studie is de relatie onderzocht tussen agressieve en prosociale gedragingen op netwerkcentraliteit. Daarnaast werd onderzocht of sekse en opleidingsniveau deze relaties modereren. De steekproef bestaat uit 13 tot 15 jarige (M =13.38 jaar) adolescenten afkomstig van twee middelbare scholen in Nederland (N =775). De concepten zijn gemeten door middel van peernominaties. Met behulp van SPSS zijn lineaire regressie en moderatie analyses uitgevoerd om de data te analyseren. Uit de resultaten bleek dat enkel relationele agressie een positieve significante relatie had met netwerkcentraliteit. Personen die meer relationele agressie vertoonden hadden hogere mate van netwerkcentraliteit. Enkel de relatie tussen prosociaal gedrag ‘samen werken’ en netwerkcentraliteit werd gemodereerd door sekse en opleidingsniveau. Waarbij jongens en adolescenten met een laag opleidingsniveau een positieve relatie vertoonden tussen samen werken en netwerkcentraliteit. Deze studie heeft praktische implicaties. Wanneer relationele agressie samenhangt met hoge netwerkcentraliteit moet hier iets aan worden gedaan, omdat agressie negatieve gevolgen heeft voor zijn slachtoffers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent390903
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Agressieve Gedragingen en Prosociale Gedragingen op de Mate van Netwerkcentraliteit: De Modererende Rol van Sekse en Opleidingsniveau
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssociale status, netwerkcentraliteit, prosociaal gedrag, agressief gedrag, agressief gedrag, adolescenten
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record