Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBreda-Verduijn, H van
dc.contributor.advisorJanssen, J
dc.contributor.authorBlokland, E.
dc.date.accessioned2009-09-04T17:00:39Z
dc.date.available2009-09-04
dc.date.available2009-09-04T17:00:39Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3236
dc.description.abstractMet de Wet Invoering Vraagfinanciering staat het scholen vrij om te kiezen welke onderwijskundige diensten ze waar inkopen. Onderwijsadviesbureaus krijgen op deze manier een heel andere marktpositie. ‘De lerende school’ wordt van groot belang geacht bij het realiseren van schoolontwikkeling, innoveren, vernieuwen en verbeteren. Onderwijsadviesbureaus bieden diensten om dit te ondersteunen. De centrale vraag in dit onderzoek is: Is er een verband tussen de mate waarin kleine reguliere (minder dan 200 leerlingen), grote reguliere (200 of meer leerlingen), kleine brede en grote brede basisscholen in Nederland kenmerken van ‘de lerende organisatie’ vertonen en de keuze van deze basisscholen voor diensten van een onderwijsadviesbureau? Om tot beantwoording van deze vraag te komen is een vragenlijst afgenomen onder 30 basisscholen verspreidt over Nederland. De scholen zijn onderverdeeld in kleine reguliere scholen, grote reguliere scholen, kleine brede scholen en grote brede scholen. Kleine scholen (zowel breed als regulier) blijken over meer helderheid van visie en missie te beschikken, de scholen zijn veelal Christelijke scholen. Deze scholen kunnen hun identiteit helder in missie en visie verwoorden. Scholen die over een grote mate van helderheid van visie en missie beschikken, nemen meer diensten af op het gebied van ontwikkeling en verspreiding van educatief materiaal. Ook nemen kleine scholen meer diensten af op het gebied van nascholing en systeembegeleiding. Reguliere scholen (zowel klein als groot) nemen meer diensten af op het gebied van nascholing. Enkele kenmerken van ‘de lerende organisatie’ hebben ofwel een negatieve samenhang ofwel een positieve samenhang met de diensten afgenomen van onderwijsadviesbureaus. Nader onderzoek naar de kenmerken van ‘de lerende organisatie’ met grotere steekproefgrootte is gewenst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent370095 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe lerende school vraagt om hulp?!
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLerende organisatie
dc.subject.keywordsbrede school
dc.subject.keywordsonderwijsadviesbureau
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record