Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorCroon, L. de
dc.contributor.authorMorsche, E.E. te
dc.contributor.authorPiron, S.
dc.date.accessioned2018-10-01T17:01:57Z
dc.date.available2018-10-01T17:01:57Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32366
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt er gezocht naar verschillen in getalbegrip als er gekeken wordt naar kind- en omgevingsfactoren. Hierbij is verondersteld dat er verschil is tussen de gezinssamenstelling, maand van geboorte en wel of geen voorschoolse opvang hebben. Getalbegrip is in dit onderzoek gedefinieerd door gebruik te maken van het model van Dehaene (1997). In het model gaat het om de verwerking van numerieke hoeveelheden op de getallenlijn. De mentale weergave van deze getallenlijn is logaritmische, die gedurende de ontwikkeling lineair wordt. Bij 90 kinderen tussen de leeftijd van 5;00 tot 6;06 jaar is de symbolische getallenlijntest afgenomen om verschil tussen de groepen te bepalen. Vanuit de analyse is alleen significant verschil gevonden tussen kinderen die geen voorschoolse opvang hebben gehad en kinderen die naar de peuterspeelzaal zijn gegaan. Hieruit kan geconcludeerd worden dat gezinssamenstelling en de vroege en late leerlingen weinig invloed hebben op het getalbegrip van kleuters.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent259997
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerschil van getalbegrip op de getallenlijnvaardigheden tussen kleuters
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgetalbegrip, getallenlijn, gezinsfactoren, kleuters, leeftijd, rekenontwikkeling.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record