Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorBruksvoort, N.
dc.contributor.authorJong, F. de
dc.contributor.authorTijburg, M.M.
dc.date.accessioned2018-10-01T17:01:57Z
dc.date.available2018-10-01T17:01:57Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32355
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar verschillen in getalbegrip bij kinderen uit groep twee met verschillende sociale en culturele achtergronden. Er hebben 90 kleuters van 10 verschillende basisscholen in Nederland meegedaan aan het onderzoek. Onderzocht is of SES, afkomst en woonomgeving van invloed zijn op getalbegrip. Getalbegrip, het vermogen om numerieke hoeveelheden te verwerken, te begrijpen en te schatten, is gemeten door middel van de UGT-R en de Symbolische Vergelijkingstaak (SVT). Er zijn MANCOVA’s en een MANOVA uitgevoerd om de gegevens te analyseren. Significante verschillen werden bij alle factoren verwacht, maar uit de resultaten bleek dat alleen de factor afkomst significante verschillen liet zien. Deze significante verschillen waren tegenstrijdig, waardoor de hypothese werd aangehouden. Over het algemeen kan gesteld worden dat kleuters van verschillende sociale en culturele achtergronden geen verschil in getalbegrip laten zien. Aanbevolen wordt om meer onderzoek te doen naar het verschil tussen verbale en non-verbale tests die getalbegrip meten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent124210
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in getalbegrip bij kinderen uit groep twee van het reguliere basisonderwijs wanneer gekeken wordt naar sociale en culturele achtergronden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; SES; afkomst; woonomgeving; kleuters; UGT; vergelijken
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record