Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Heer, A.
dc.contributor.advisorBijsterbosch, H.
dc.contributor.authorMeindersma, E.W.D.
dc.date.accessioned2018-10-01T17:01:32Z
dc.date.available2018-10-01T17:01:32Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32033
dc.description.abstractDit praktijkgericht onderzoek (PGO) gaat in op het vak aardrijkskunde op het vwo. De tweede fase werd herzien vanaf augustus 2007. De positie van het vak in de profielen wijzigde sterk van een vast profielvak, in een keuzevak. Sinds deze herziening daalde het aandeel eindexamenkandidaten op het vwo van 40% naar 30%. De vraag is of deze trend ook zichtbaar is op de onderzoeksschool en welke lessen hieruit getrokken kunnen worden. Naast literatuurstudie en datastudie is een enquête gehouden onder vwo 3 leerlingen en zijn gesprekken gevoerd. Als theoretisch kader is gekozen voor literatuur die ingaat op aardrijkskunde als keuzevak, fascinatie voor het vak aardrijkskunde en algemene interesses en emoties van leerlingen. Uit het onderzoek blijkt dat de teruggang van het aantal leerlingen dat aardrijkskunde kiest niet zichtbaar is op de onderzoeksschool. Sinds 2007 is er juist sprake van een duidelijk toegenomen interesse in het vak. Of deze belangstelling in de nabije toekomst zich handhaaft is lastig te voorspellen. De onderzoeksschool heeft ten opzichte van het landelijke beeld een andere verdeling van de profielen. Echter dit verklaart niet de toegenomen interesse. Motieven om aardrijkskunde te kiezen zijn: de onderwerpen, nuttig, interesse in actualiteit en leuker dan andere vakken. Verder wordt aardrijkskunde als moeilijk ervaren door de leerlingen die het niet kiezen. De meeste interesse van leerlingen gaat uit naar ICT en het minst naar atlasgebruik en eigen onderzoek. De rol van de sectie/docent is groot als het gaat om het waarborgen van de interesse in het vak. Daarnaast spelen ouders/verzorgers en de decaan een rol in het keuzeproces. Het onderzoek geeft de volgende aandachtspunten voor het aardrijkskunde onderwijs: • Leerlingen zelf laten ontdekken en ervaren; • Het toepassen van ICT in en buiten de les; • Begrijpelijk maken van de stof; • Een herkenbare doorlopende leerlijn van brugklas tot eindexamenklas.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1159089
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAardrijkskunde als keuzevak; een praktijkgericht onderzoek naar de keuze van leerlingen voor het vak op een middelbare school in Gelderland.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsaardrijkskunde, keuzevak, vwo, interesse
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Aardrijkskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record