Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, Dan
dc.contributor.authorHeuvel, I. van den
dc.date.accessioned2019-03-14T18:00:22Z
dc.date.available2019-03-14T18:00:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31982
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de multiplatformstrategie van Zondag met Lubach (ZML) geanalyseerd en geplaatst binnen de publieke omroep in een digitale multiplatformomgeving. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft door toenemende concurrentie van andere platforms moeite met het bereiken van millennials. In het Concessiebeleidsplan van de NPO staat beschreven dat de NPO zich moet aansluiten bij het nieuwe kijkgedrag van de millennials en een positie moet innemen met een uitgekiende combinatie van kanalen. Een programma dat daar succesvol in is, is ZML. Door de platformanalyse, zoals uiteengezet door Van Dijck, wordt een antwoord geformuleerd op de vraag: Hoe zet Zondag met Lubach multiplatformstrategieën in om millennials te bereiken in een digitaal medialandschap? In dit onderzoek wordt middels drie platforms die ZML inzet, inzicht verschaft in de manier waarop ze dienen als inhoudelijke aanvulling op de televisie-uitzending. Door content te creëren die spreadability is, worden de maatschappelijke thema’s op de online platforms verspreid voor het creëren van een discussie. Echter zorgt de inzet van commerciële media platforms zoals YouTube en Twitter ervoor dat kijkers van ZML gedwongen worden mee te doen aan sociale media, en dus sociale-mediabedrijven indirect nog machtiger maken. Stanfill gaat uit van de productieve macht van media en noemt deze commerciële platforms productive power frameworks. Haar houding ten opzichte van de inzet van deze platforms is dat ze enkel uit zijn op winst en dataverzameling. Concluderend kiest ZML er hierdoor voor de platforms anders in te zetten. Er wordt vanuit twee Twitteraccounts gecommuniceerd naar het publiek, maar het privé-account van Arjen Lubach richt zich uitsluitend meer op verwijzingen naar platforms van derden dan het programma-account. Daarnaast mag er vanuit de NPO geen hele uitzending op YouTube worden geplaatst. ZML omzeilt deze regel door alle fragmenten uit de uitzending te plaatsen, maar niet als één geheel. Het programma haakt hierdoor in op een digitale generatie die leven in een tijd waarin het idee van liveness en eventfulness belangrijk is. De infrastructuur van de ZML-platforms speelt daarop in door een media-ecosysteem te creëren van kanalen die samen inhaken op de beleveniswereld van millennials.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6776342
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleONLINE FIRST, TV SECOND?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMultiplatformstrategie, liveness, eventfulness, spreadability, productive power frameworks
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record