Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHolleman, B.C.
dc.contributor.advisorPander Maat, H.L.W.
dc.contributor.authorToebes, A.C.
dc.date.accessioned2009-09-02T17:01:28Z
dc.date.available2009-09-02
dc.date.available2009-09-02T17:01:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3197
dc.description.abstractBinnen goalframing kunnen de positieve gevolgen van het wel doen van iets worden benadrukt (doe borstzelfonderzoek en je zult tijdig een knobbeltje ontdekken), of juist de negatieve gevolgen van het niet doen (doe geen borstzelfonderzoek en je zult te laat een knobbeltje ontdekken). Veelvuldig onderzoek is er gedaan naar dit fenomeen en vaak blijkt dat het benadrukken van de negatieve gevolgen de grootste overtuigingskracht heeft. Meerdere onderzoeken hebben echter laten zien dat het effect van frames afhankelijk is van bepaalde factoren: of het om mannen of vrouwen gaat, of ze hoog- of laagbetrokken zijn en of er detectie- of preventiegedrag centraal staat. Levin, Schneider en Gaeth (1998) zijn van mening dat hoe de positieve en negatieve frames geformuleerd zijn van invloed is op het effect dat het frame heeft. Aangezien hier nog geen onderzoek naar is gedaan, is dit hetgeen dat in dit onderzoek centraal staat. Aan de hand van een literatuuronderzoek is nagegaan hoe positieve en negatieve frames in voorgaande onderzoeken zijn opgesteld. Hieruit is naar voren gekomen dat binnen het positieve frame het argument het vaakst weergegeven wordt als ‘bevordert iets goeds’, inhoudelijk positief met een positieve linguïstische vorm. Voor het negatieve frame wordt het vaakst gebruik gemaakt van ‘vermindert iets goeds’, inhoudelijk negatief met een negatieve linguïstische vorm. Vervolgens is met een experiment bekeken welke vorm het sterkste effect heeft. Hier kwamen geen duidelijke verschillen naar voren. Alleen de intentie om borstzelfonderzoek te doen wordt positiever beoordeeld door lezers van de inhoudelijk positief geframede teksten. Of daarbij de tekst geframed is als ‘bevordert iets goeds’ of ‘vermindert iets slechts’, maakt niets uit. Er bestaat geen gecombineerd effect van inhoudelijk frame en linguïstische vorm op de tekstwaardering en overtuigingskracht van de tekst. Ook is er met een factor als betrokkenheid rekening gehouden, maar ook hierbij was er geen verschil tussen inhoudelijk positief of negatief geframede teksten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1136756 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDoe borstzelfonderzoek Verkrijg winst of Doe geen borstzelfonderzoek Lijd verlies
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgoalframing
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record