Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Rossem, Patrick
dc.contributor.authorNijenhuis, N.R.
dc.date.accessioned2019-03-05T18:00:34Z
dc.date.available2019-03-05T18:00:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31939
dc.description.abstractIn de scriptie Willy Boers: Goed gehandeld, maar slecht onthouden staat de Amsterdamse kunstenaar Willy Boers (1905-1978) centraal. De kunstenaar wordt in de context van de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog geplaatst. Dit is tevens de periode dat Boers abstracte schilderijen begon te maken. Door middel van literatuur- en archiefonderzoek wordt onderzocht welke factoren ervoor hebben gezorgd dat Boers geen gerenommeerd naoorlogs abstract schilder is geworden. Omdat Boers een relatief onbekende kunstenaar is, staan in hoofdstuk 1 zijn biografie, oeuvre en ideeën over kunst en politiek centraal. Boers brengt na de Tweede Wereldoorlog de abstracte kunst opnieuw onder de aandacht nadat deze tijdens de bezetting door de nazi’s werd verboden. Na de Tweede Wereldoorlog werd er in de kunstwereld een scheiding gemaakt tussen goed en fout, realistisch schilderen was ‘fout’ vanwege de associatie met de bezetting. Om dezelfde reden werden kunstenaars die aangesloten waren bij de Kultuurkamer ook als fout gezien. Abstract schilderen was ‘goed’ omdat het geassocieerd werd met vrijheid. Willy Boers past daarom in de categorie ‘goed’, maar werd uiteindelijk geen gerenommeerd kunstenaar. In hoofdstuk 2 wordt een uiteenzetting gemaakt van de kunst-institutionele en artistieke context waarin Boers actief was. Hieruit blijkt dat het werken in groepsverband hem belemmerde om in het Stedelijk Museum Amsterdam tentoon te stellen. Wel werd er werk van Boers aangekocht door middel van overheidssubsidies. In hoofdstuk 3 wordt een receptiegeschiedenis gegeven. Hieruit blijkt dat Boers enerzijds niet werd gewaardeerd vanwege zijn abstracte composities en anderzijds niet vernieuwend genoeg was volgens andere critici. Uit het onderzoek is gebleken dat Boers uiteindelijk geen gerenommeerd kunstenaar is geworden onder andere vanwege het feit dat zijn kunst niet vernieuwend genoeg was. Hij werd niet genoeg gewaardeerd door kunstcritici en kunstinstellingen, zoals het Stedelijk. Wel was hij belangrijk voor het onder de aandacht brengen van de abstracte kunst na de oorlog door zijn actieve artistieke verenigingsleven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1485095
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWilly Boers: Goed gehandeld, maar slecht onthouden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWilly Boers; Kultuurkamer; Tweede Wereldoorlog; abstract; antifascisme; Willem Sandberg; Stedelijk Museum Amsterdam
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record