Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHolleman, B.C.
dc.contributor.authorStrikwerda, J.
dc.date.accessioned2019-02-04T18:00:37Z
dc.date.available2019-02-04T18:00:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31788
dc.description.abstractIn dit onderzoek heb ik de blurbs op de boeken van Overamstel uitgevers geëvalueerd aan de hand van de kennis over blurbs van experts op dat gebied - de uitgevers van Overamstel - en bestaande kennis uit eerdere onderzoeken naar blurbs. De onderzoeksvraag was: Wat zijn de kenmerken van de blurbs op de boeken van Overamstel uitgevers en wat is de motivatie hierachter? Om antwoord te geven op deze onderzoeksvraag en de blurbs op de boeken van Overamstel te evalueren, heb ik twee deelonderzoeken uitgevoerd. In het eerste deelonderzoek heb ik de uitgevers van Overamstel geïnterviewd om te achterhalen welke kenmerken volgens hen van belang zijn voor de keuze voor blurbs op hun boeken. Vervolgens heb ik met een corpusanalyse onderzocht wat de kenmerken van de blurbs op de boeken van Overamstel in de praktijk zijn. De keuzes en motivaties van de uitgevers heb ik gekoppeld aan de praktijk om de blurbs op de boeken van Overamstel te evalueren. Blurbs zijn commerciële reclame-uitingen met als doel de potentiële lezer te overtuigen een boek te lezen of te kopen. De uitgevers zijn van mening dat de potentiële lezer doorgaans het beste overtuigd wordt door de meest wervende blurb op de voorkant van het boek te plaatsen en dat de blurbs voorop daarom de aandacht dienen te trekken. De blurbs die voorop de boeken van Overamstel staan, trekken deze aandacht door het aantal sterren te vermelden, door uit een beperkt aantal woorden te bestaan en door afkomstig te zijn van wervende bronnen. Ik beveel de uitgevers van Overamstel aan om in hun blurbs daarnaast vaker gebruik te maken van elliptische zinnen, het imperatief en de aanspreekvorm je, jij of u, zeker in blurbs die op de voorkant van hun boeken komen te staan. Daarnaast blijkt de PR- en marketingafdeling van Overamstel niet of nauwelijks betrokken te zijn bij het kiezen van de blurbs die op de boeken van Overamstel komen te staan. Dat is opvallend, omdat blurbs bij uitstek geschikt zijn als PR- of marketinginstrument. Ik beveel de PR- en marketingafdeling van Overamstel daarom aan om meer betrokken te raken bij het kiezen van de blurbs op de boeken van Overamstel. Tot slot blijkt dat ruim driekwart van de blurbs op de boeken van Overamstel een inhoudelijke component mist. De inhoudelijke component is een belangrijk onderdeel van de blurb, omdat het een boek onderscheidt van andere boeken door de potentiële lezer context en duiding over het boek aan te bieden. Ik beveel de uitgevers van Overamstel daarom aan om, waar mogelijk, de blurbs op hun boeken meer op de potentiële lezer toe te spitsen door deze lezer meer context en duiding over het boek aan te bieden. Deze evaluatie en de daaruit resulterende aanbevelingen koppel ik terug aan de uitgevers zodat zij op grond daarvan het gebruik van de blurbs op hun boeken kunnen verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1211417
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“De kunst van het quoten”: een onderzoek naar de kenmerken van de blurbs op de boeken van Overamstel uitgevers en de motivatie achter die kenmerken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record