Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Nijnatten, Carol
dc.contributor.authorBrolsma, E.A.
dc.date.accessioned2009-09-02T17:00:28Z
dc.date.available2009-09-02
dc.date.available2009-09-02T17:00:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3177
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over het effect van humor in kindertherapie. Er zijn een aantal therapiegesprekken met kinderen geanalyseerd en daar komt uit naar voren dat in gesprekken met kinderen die pas kort in therapie zitten meer humor gebruikt wordt, dan in gesprekken met kinderen die al langer in therapie zitten. De therapeut maakt veel gebruik van egaliserende humor (grapjes waarin ze zichzelf naar beneden haalt), kinderen maken veel gebruik van grapjes waarin ze zichzelf hoger plaatsen. De afstand tussen kind en therapeut wordt hierdoor verkleind. Het kind voelt zich naarmate het gesprek vordert zekerder en durft meer te zeggen. Ook verloopt het gesprek door humor soepeler, als kinderen het moeilijk vinden om over problemen te praten kan door humor de spanning in het gesprek ontladen worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent517120 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.title'Jij houdt wel van grapjes maken hè?' Een onderzoek naar het effect van humor op het verloop van het gesprek in kindertherapie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshumor, kindertherapie, discoursanalyse, interactie
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record