Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWaardenburg, M.
dc.contributor.authorSchillings, L.E.
dc.date.accessioned2019-01-18T18:01:21Z
dc.date.available2019-01-18T18:01:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31693
dc.description.abstractDe wereld om ons heen verandert snel. Technologische, maatschappelijke en economische ontwikkelingen zijn steeds vaker de aanleiding voor organisaties om te veranderen. Dit is de reden geweest waarom Bedrijf X in 2015 van start is gegaan met een groot verandertraject waarin outsourcing en alignement van werkzaamheden de boventoon voeren. Een organisatieverandering zoals deze, heeft een grote impact op de medewerkers in de organisatie. Aangezien de betrokkenheid van medewerkers bij het veranderproces een cruciale rol speelt in het wel of niet slagen van een verandering, is het van groot belang aandacht te besteden aan hoe deze mensen de verandering ervaren. In deze casestudy wordt er door middel van een mixed-methods onderzoek, gekeken hoe de medewerkers bij Bedrijf X betekenis geven aan de veranderingen in hun werk, en naar de gevolgen daarvan op hun commitment naar de verandering toe. De focus ligt hierbij op medewerkers die werkzaam zijn binnen Human Resources, Inkoop en Front- en Backoffice. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat medewerkers bij Bedrijf X zich sterk verbonden voelen met de organisatie, waardoor zij zich inzetten voor de verandering en deze steunen terwijl zij hier niet geheel achter staan. Er zijn verschillende factoren waardoor het commitment naar de verandering toe nog niet optimaal is bij veel medewerkers. Zo missen zij in grote mate participatie in besluitvormingsprocessen en transparante communicatie vanuit het management. Op basis van deze bevindingen heb ik een aantal aanbevelingen voor Bedrijf X geschreven. Deze hebben betrekking op manieren waarop medewerkers zich meer verbonden en betrokken zullen voelen naar de verandering toe. Zo wordt er aandacht geschonken aan eerlijke en transparante communicatie, het loslaten van strakke regelgeving, het creëren van eigenaarschap en het luisteren naar de medewerkers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent860136
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleOne size does not fit all
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOrganisatieverandering, case study, outsourcing, commitment
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record