Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVandenabeele, W.V.
dc.contributor.authorJager, S.D.J.
dc.date.accessioned2019-01-18T18:01:20Z
dc.date.available2019-01-18T18:01:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31688
dc.description.abstractDoel: Publieke organisaties kennen grote uitdagingen met betrekking tot hun personeelsbeleid. Om voldoende geschikte kandidaten te werven is het voor deze organisaties van belang hun aantrekkelijkheid te verhogen. Public service motivation (PSM) kan hier een grote rol in spelen, omdat dit de Persoon-Organisatie fit (PO-fit) met publieke organisaties vergroot. In dit onderzoek is daarom nagegaan hoe publieke organisaties PSM kunnen gebruiken in de werving van hun personeel. Methode: Om het doel van dit onderzoek te bereiken is allereerst een literatuurstudie uitgevoerd. Op basis hiervan zijn hypothesen opgesteld. De verwachting was dat kandidaten met een hoge PSM een publieke organisatie aantrekkelijker zouden vinden wanneer zij een vacaturetekst lezen waarin PSM-gerelateerde content is opgenomen. De hypothesen zijn getoetst door middel van een survey experiment onder hoogopgeleide bestuurskundigen en werknemers met bestuurskundige ervaring. In totaal 189 respondenten kregen verschillende versies van een vacature te zien. Hierin is de content gemanipuleerd, waarbij er een versie ontstond met PSM-gerelateerde content, een versie zonder deze content en een versie met private en neutrale content. Vervolgens werden respondenten bevraagd op de ervaren organisatieaantrekkelijkheid, de PO-fit en hun PSM. Deze resultaten zijn statistisch onderzocht. Bevindingen: Dit onderzoek heeft uitgewezen dat public service motivation tot een hogere aantrekkelijkheid van publieke organisaties leidt. De rol van PSM-gerelateerde content in vacatureteksten blijkt echter niet eenduidig. Ten opzichte van een kortere vacatureversie zonder deze content, heeft PSM-gerelateerde content wel degelijk een modererend effect. Tegenover een vacatureversie met neutrale en private waarden wordt dit effect daarentegen niet gevonden. Alhoewel PSM-gerelateerde content tot een betere PO-fit leidt met individuen die een hoge PSM hebben, resulteert dit niet in een hogere organisatieaantrekkelijkheid. Meerwaarde: De resultaten van dit experiment bevestigen de relatie tussen PSM en aantrekkelijkheid van publieke organisaties, welke ook in voorgaand onderzoek is vastgesteld. Hierbij is echter een niet eerder gevonden paradox aan het licht gebracht, namelijk dat PO-fit niet in alle gevallen leidt tot organisatieaantrekkelijkheid. PSM-gerelateerde content in vacatureteksten blijkt, in tegenstelling tot de verwachtingen van verschillende wetenschappers, niet te leiden tot een hogere organisatieaantrekkelijkheid voor individuen met een hoge PSM. Wel leidt het tot een lagere aantrekkelijkheid voor individuen met een lage PSM. In de praktijk kunnen publieke organisaties dit gebruiken door PSM-gerelateerde content toe te voegen aan hun vacatureteksten wanneer de arbeidsmarkt ruim is en zij specifiek op zoek zijn naar werknemers met PSM.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent955786
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOp zoek naar werknemers met public service motivation: Een experimenteel onderzoek naar het effect van PSM-gerelateerde content in vacatureteksten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPublic service motivation, PSM, organisatieaantrekkelijkheid, vacature, vacatureteksten, werving, PSM-gerelateerde content, organisatiewaarden, PO-fit
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record