Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeufkens, S.
dc.contributor.advisorThije, J.D. ten
dc.contributor.authorNijland, L.H.G.
dc.date.accessioned2018-09-25T17:00:44Z
dc.date.available2018-09-25T17:00:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31440
dc.description.abstractHet Nederlandse hoger onderwijs is de laatste jaren in hoge mate verengelst. Steeds meer opleidingen worden volledig in het Engels aangeboden, maar wat de gevolgen van Engelstalig onderwijs zijn, is tot op heden onduidelijk. In deze scriptie is onderzocht wat de ervaringen zijn bij de Engelstalige track binnen de bachelor Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht, die sinds 2015 bestaat. Daarbij zijn praktijk en beleid vergeleken. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, zijn beleidsdocumenten van de UU en faculteit Geesteswetenschappen geanalyseerd. Daarnaast zijn er interviews gehouden met verschillende betrokkenen bij de Engelstalige track. Hieruit blijkt dat internationaliseren prioriteit binnen heeft op de universiteit omdat ze haar studenten een internationale ervaring wil bieden. De faculteit stelt dat het Engels niet ten koste moet gaan van het Nederlands. De opleiding voldoet aan deze wens door twee tracks te realiseren, maar kan geen eisen stellen aan taalvaardigheid van studenten omdat de opleiding niet selectief is. Over het algemeen levert dit geen problemen op in de colleges. De opleiding heeft een sterke ambitie om zich te onderscheiden en haar positie in het internationale veld te verstevigen door de internationale ervaring in huis te halen. Vanuit deze wens is de Engelstalige track gestart. Studenten merken dat hun Engels gauw verbetert, maar dat hun Nederlands lijdt onder het vele Engels. Hier werken ze aan door ook cursussen in het Nederlands te volgen, wat gemakkelijk kan doordat de twee tracks naast elkaar bestaan. Dit wordt dan ook als een meerwaarde gezien. Het is te vroeg om te zeggen wat de daadwerkelijke gevolgen voor het Nederlands zijn; volgend jaar zal de eerste lichting uit de Engelstalige track afstuderen. De belangrijkste meerwaarde van het Engelstalige onderwijs is volgens alle respondenten de internationale ervaring die het meebrengt. Studenten zijn positief over het Engelstalige onderwijs omdat het hen beter voorbereidt op een master en de internationale arbeidsmarkt. De opleiding Geschiedenis is een goed voorbeeld van een opleiding die doordacht op het Engels overstapt. Door een pilotjaar te draaien met Nederlandse studenten werden de grootste uitdagingen gesignaleerd in een omgeving waarin men terug kon vallen op het Nederlands. Bovendien is de opleiding een geslaagd voorbeeld van behoud van het Nederlands naast het Engels, waarbij beide een meerwaarde voor elkaar vormen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent657064
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePillarification en decolumnisation - Taalbeleid en praktijkervaringen bij de Engelstalige track van de bachelor Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsverengelsing; kwalitatief onderzoek; hoger onderwijs; taalbeleid
dc.subject.courseuuNeerlandistiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record