Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMoran, S.
dc.contributor.authorKoelewijn, M.J.
dc.date.accessioned2018-09-20T17:00:35Z
dc.date.available2018-09-20T17:00:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31400
dc.description.abstractKinderportretten uit de zeventiende eeuw bevatten tal van bijwerk die een pedagogisch geladen boodschap kunnen dragen. In de zeventiende-eeuwse Republiek bestond een breed gedragen consensus ten opzichte van pedagogiek en opvoeding. Doel van deze scriptie is het onderzoeken op welke manier het pedagogisch perspectief van de zeventiende-eeuwse maatschappij wordt weerspiegelt in de kinderportretten uit deze periode. Hiervoor is gekeken naar tweehonderd werken vervaardigd door Nederlandse schilders in de periode 1625-1675. In een uitgebreid spreadsheet is informatie over het bijwerk in deze portretten verwerkt om zo een aantal kwantitatieve feiten te destilleren en patronen te ontdekken. Vervolgens is er gezocht naar iconografische en symbolische verklaringen voor de verschillende objecten en attributen die veelvuldig worden gebruikt als bijwerk in kinderportretten. Hierna is getracht deze in relatie te brengen met een pedagogisch denkbeeld corresponderend met de zeventiende-eeuwse denkwijze.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1859774
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan gehoorzame honden tot vrome kersen: bijwerk is geen bijzaak. Een verkennend onderzoek naar pedagogiek in zeventiende-eeuwse kinderportretten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKinderportretten, pedagogiek, bijwerk, zeventiende eeuw.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record