dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Friso-van den Bos, I. | |
dc.contributor.author | Bisseling, M.A. | |
dc.date.accessioned | 2018-09-18T17:00:41Z | |
dc.date.available | 2018-09-18T17:00:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31329 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is gekeken naar het effect van twaalf dyslexiebehandelingen op het vaststellen van dyslexie bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 11 jaar. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen twee leeftijdsgroepen: kinderen van zeven en acht jaar en kinderen van negen tot en met elf jaar. De participanten voltooiden twaalf dyslexiebehandelingen. Voor en na de behandeling werden hun lees- en spellingsvaardigheden getest.
Uit de analyses blijkt dat er significante resultaten werden gevonden. De oudere kinderen scoorden hoger voor en na de behandeling. De groei van de lees- en spellingsvaardigheden was voor de twee leeftijdsgroepen gelijk. Tevens zijn er geen voorspellende variabelen van invloed op het verkrijgen van een dyslexieverklaring. Ten slotte kan geconcludeerd worden dat de twaalf behandelingen een positief effect had op de lees- en spellingsvaardigheden, waardoor het kind niet altijd meer voldeed aan de voorwaarden om dyslexie vast te stellen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 331547 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van dyslexiebehandelingen op het verkrijgen van een verklaring | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Dyslexie; dyslexiebehandeling; lezen; spellen; dyslexie verklaring; basisschool | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |