Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorYerkes, M.A.
dc.contributor.authorOonk, B.J.
dc.date.accessioned2015-12-08T18:00:35Z
dc.date.available2015-12-08T18:00:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31310
dc.description.abstractIn deze masterthesis zijn ervaringen van bedrijven met social return bij aanbestedingen onderzocht. Social Return is het verplichten van werkgevers, wanneer zij een aanbesteding winnen, mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt erbij te betrekken. Social return is een onderdeel van overheidsbeleid om bedrijven meer verantwoordelijkheid te laten nemen in het voorzien van sociale zekerheid. Bedrijven krijgen tegenwoordig vaak te maken bij aanbestedingen van gemeenten. In dit onderzoek zijn 18 bedrijven geïnterviewd die hebben moeten voldoen aan social return eisen bij aanbestedingen. Vanuit de theorie waren er aanwijzingen dat hoe social return geïmplementeerd wordt, de motivatie van bedrijven en specifieke bedrijfskenmerken invloed zouden hebben op de ervaring met social return. Uit de analyse blijkt dat de manier waarop social return geïmplementeerd wordt van grote invloed is op hoe bedrijven social return ervaren. Bedrijven ervaren dat gemeenten vaak een gebrek aan kennis hebben rond social return, en dat gemeenten eigenlijk niet weten wat ze van bedrijven vragen. De motivatie van bedrijven om sociaal bij te dragen, wordt gemedieerd door een eigenbelang. De bedrijfskenmerken vinden vooral uiting in de mate waarin zij afhankelijk zijn van aanbestedingen. Daarnaast speelt de doelgroep waar bedrijven mee te maken krijgen een belangrijke rol in de ervaring met social return. Er is een verschil in de achterstand die verschillende mensen hebben op de arbeidsmarkt. Of het social return beleid iedereen met een achterstand op de arbeidsmarkt weet te bereiken, is een discutabel punt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent563287
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe uitvoering van sociale zekerheid, een verschuiving naar bedrijven? Ervaringen van bedrijven met social return bij aanbestedingen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuArbeid, zorg en welzijn: beleid en interventie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record