dc.description.abstract | Voor deze scriptie is onderzoek gedaan naar het schilderij Portret van Margaret Lemon als Erminia uit circa 1638 van Anthony van Dyck (1599-1641). Dit schilderij is nu onderdeel van de collectie van de Duke of Marlborough in Blenheim Palace, Woodstock Oxfordshire in Engeland. Het portrait historié is van Margaret Lemon, Van Dyck’s minnares. Het schilderij zelf roept nog altijd veel vragen op, zoals de vraag waarom voor dit onderwerp is gekozen. Erminia is een fictief personage uit het epische gedicht Gerusalemme Liberata van Torquato Tasso uit 1581, waarin de Eerste kruistocht in Jeruzalem centraal staat. Van Dyck heeft, voordat hij in dienst kwam van Karel I aan het Engelse hof, een tijd een doorgebracht in Italië. Het gedicht Gerusalemme Liberata was vooral in Genua populair en drukte een stempel op de Italiaanse kunst en cultuur. Van Dyck was van 1621 tot 1627 in Italië waar hij in de Noord-Italiaanse stad Genua de meeste tijd doorbracht.
In dit onderzoek wordt de volgende hoofdvraag beantwoord: in hoeverre heeft de tijd die Anthony van Dyck doorbracht in het Noord-Italiaanse Genua (1621-1627) invloed gehad op het schilderij Portret van Margaret Lemon als Erminia uit circa 1638 in relatie tot Torquato Tasso’s Gerusalemme Liberata? In dit onderzoek is gekeken naar de connecties tussen Van Dyck, zijn opdrachtgevers en Gerusalemme Liberata, en hoe Van Dyck dit later verwerkte in het schilderij. | |