Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuijnen, Pim
dc.contributor.authorAppel, J.A.
dc.date.accessioned2018-09-04T17:01:26Z
dc.date.available2018-09-04T17:01:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31012
dc.description.abstractHet internet stelt al zijn gebruikers in staat te publiceren over de geschiedenis. Platforms als YouTube kan door iedereen worden door gebruikt om een historisch narratief naar een zeer groot publiek te communiceren, ongeacht opleiding of expertise. De autoriteit van de professionele, academische historici wordt hierdoor aangetast. In deze scriptie wordt aan de hand van het voorbeeld van The Great War, een YouTubekanaal over de Eerste Wereldoorlog, een veranderend beeld van digitale publieksgeschiedenis geschetst. The Great War gebruikt zijn publiek in de vorm van een community voor het vergroten van het bereik, inkomsten uit advertentie- inkomsten en donaties, interactie en user-generated content. Door het uitbesteden van research krijgt het publiek invloed in het narratief dat geschetst wordt. Aan de hand van een kwalitatieve analyse van bijdragen van gebruikers en interviews met de makers van The Great War blijk dat dit gevaren oplevert gevaren voor de betrouwbaarheid van het product. Tegelijkertijd heeft The Great War zelf de autoriteit van historici overgenomen, en bepalen zij als burgerhistorici nu zelf hoe de geschiedenis verteld wordt en in welke mate publieksparticipatie invloed kan uitoefenen op het product. Met de opkomst van massale mediakanalen als The Great War verandert de manier waarop publieksgeschiedenis wordt gedaan van een versie waar de historicus de regie in handen heeft naar een praktijk waar de historicus langs de zijlijn staat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1240441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen publieke vertelling van The Great War: Hoe digitale platforms op YouTube een nieuwe historische participatiecultuur creëren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMedia, nieuwe media, Eerste Wereldoorlog, The Great War, Scriptie, Publieksgeschiedenis, Shared Authority, Gedeelde autoriteit, gedeelde, participatie, engagement, bereik, interactie, interactief, YouTube, Instagram, Facebook, Public History, Publiek, Audience, participation, publieksparticipatie, user generated content, crowdsourcing, crowdfunding
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis van modern Europa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record