Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmits, D.W.
dc.contributor.authorHunink, J.
dc.date.accessioned2015-12-04T18:00:32Z
dc.date.available2015-12-04T18:00:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31011
dc.description.abstractDoel: Vergelijken van werkgeheugen bij kinderen met en zonder Cerebrale Parese (CP) in de leeftijd van 6 – 9 jaar. Aanvullende doelen waren het vergelijken van verschillende leeftijdsgroepen en verschillende ernstgroepen van CP. Methode: In totaal zijn 286 metingen bij 85 participanten met CP (M leeftijd = 7.72 jaar, SD 1.01) uit de Pediatric Rehabilitation Research in the Netherlands (PERRIN) in het onderzoek opgenomen, met aanvullend 37 participanten zonder CP (M leeftijd = 7.87 , SD = 1.03). Het werkgeheugen is gemeten met de subtest Cijferreeksen (Achterwaarts) van de Wechsler Intelligence Scale for Children-III (WISC-III). Gemiddelden op Cijferreeksen Achterwaarts werden vergeleken door middel van t-toetsen. Voor het vergelijken van ernstgroepen is gebruik gemaakt van een tweeweg-ANOVA met een Post Hoc vergelijking. Resultaten: Kinderen met CP scoorden lager op Cijferreeksen Achterwaarts dan kinderen zonder CP (p < .01). Wanneer afzonderlijke leeftijdsgroepen (6,7,8 en 9 jaar oud) worden vergeleken, scoort enkel de groep 6 jarigen met CP significant lager (p <.01) dan hun normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten. Verschillen in werkgeheugen naar GMFCS-classificatie bleken alleen aanwezig wanneer scores van kinderen met GMFCS-3 werden vergeleken met scores van kinderen zonder CP (p<.01) en GMFCS-1 (p<.01). Conclusies: Op basis van het huidige onderzoek lijkt het werkgeheugen van kinderen met CP minder goed dan dat van kinderen zonder CP, met name bij jongere kinderen en kinderen met een hogere ernstclassificatie. Resultaten van het huidige onderzoek en eventueel vervolgonderzoek naar cognitieve vaardigheden van kinderen met CP kunnen handvatten bieden aan hulpverleners, waarmee zij behandelingen effectiever kunnen indelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent283230
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWerkgeheugen bij Kinderen van 6 – 9 jaar met Cerebrale Parese
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerkgeheugen; Cerebrale Parese
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record