Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuijnen, Pim
dc.contributor.authorBergeijk, S.H.M. van
dc.date.accessioned2018-09-04T17:01:23Z
dc.date.available2018-09-04T17:01:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31001
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de verhouding tussen de ‘historische werkelijkheid’ en de representatie hiervan centraal. Door middel van de foucaultiaanse notie van emancipatie zullen twee randvoorwaarden van emancipatie van de Britse vrouw worden onderzocht in de periode tussen 1918 en 1928. Namelijk de bewustwording van de dominante set aan genderconstructies en de strategieën of zelfpraktijken van Britse vrouwen om weerstand te bieden aan deze dominante set van genderconstructies. Vervolgens zal door analyse van de scènes uit Peaky Blinders (2013-) blijken dat de serie krachtig is geweest in het representeren van de ‘historische werkelijkheid’ over dominante genderconstructies. Uit de analyse zal ook blijken dat de serie minder goed is geweest in het representeren van de strategieën van de Britse vrouw tussen 1918 en 1928. Door het toepassen van elementen van de female gaze door de makers krijgen de strategieën van de vrouwelijke personages uit Peaky Blinders (2013-) een vertekend beeld, omdat elementen uit de female gaze hedendaagse genderconstructies bevat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent921873
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title‘This whole bloody enterprise was women’s business while you boys were at war. What’s changed?’ Dominante genderconstructies en strategieën in de emancipatie van de Britse vrouw tussen 1918 en 1928 en de representatie hiervan in de BBC-Serie Peaky Blinders (2013-).
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmancipation, Peaky Blinders, gender, feminism, historical movies, First World War, Cultural History, Great War, war work, Great-Britain, women history, First World War, technologies of the self, female gaze.
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis van modern Europa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record