Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmits, D.W.
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorHoencamp, S.L.
dc.contributor.authorHoeven, M.L. van der
dc.contributor.authorTon, E.R.
dc.date.accessioned2015-11-30T18:00:33Z
dc.date.available2015-11-30T18:00:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30711
dc.description.abstractAchtergrond/doel: Sportparticipatie onder adolescenten met CP is niet eerder onderzocht vanuit drie verschillende perspectieven, namelijk de sportbegeleider, ouder en adolescent. Dit onderzoek tracht meer inzicht te geven in de factoren die een bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van sportparticipatie bij adolescenten met CP. Methoden: Het onderzoek bestond uit twee fasen. Fase 1: de gebruikte leerstrategieën in zowel het regulier als in het speciaal voortgezet onderwijs werden onderzocht. Er zijn vijf sportbegeleiders geanalyseerd van het speciaal voortgezet onderwijs en vijf van het regulier voortgezet onderwijs, door middel van video-opnames. Fase 2: het onderzoeken van de samenhang tussen enerzijds ouderlijke betrokkenheid en sportparticipatie, en anderzijds plezier en sportparticipatie. Twintig ouder-adolescent koppels, met een normale ontwikkeling, hebben deelgenomen door een samengestelde vragenlijst in te vullen. Resultaten: Fase 1: op het regulier onderwijs is 90.5% van de gegeven instructies expliciet en 9.5% van de instructies impliciet. Op het speciaal onderwijs is 94.5% van de gegeven instructies expliciet en 5.5% van de instructies impliciet. Fase 2: de correlatie tussen sportparticipatie en ouderlijke betrokkenheid was rs = -.05, p=.86. De correlatie tussen sportparticipatie en plezier tijdens sporten was rs = .20, p=.50. Conclusie: Fase 1: er worden significant meer expliciete instructies gegeven op zowel het regulier voortgezet onderwijs als op het speciaal voortgezet onderwijs. Fase 2: er is geen samenhang gevonden tussen enerzijds de mate van ouderlijke betrokkenheid en de mate van sportparticipatie bij adolescenten zonder CP en anderzijds de mate van sportparticipatie en het plezier wat adolescenten zonder CP ervaren tijdens het sporten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent481566
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Stimulatie van Sportparticipatie bij Adolescenten met Cerebrale Parese vanuit Drie Perspectieven Pilotstudie naar leerstrategieën, ouderlijke betrokkenheid en plezier met betrekking tot sportparticipatie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCerebrale Parese; leerstrategieën; ouderlijke betrokkenheid; plezier; sportparticipatie.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record