dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Gelder, L. van | |
dc.contributor.author | Wouden, R.E. van der | |
dc.contributor.author | Reyers, G.F. | |
dc.date.accessioned | 2018-08-14T17:01:21Z | |
dc.date.available | 2018-08-14T17:01:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30379 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to get more insight in the development of executive functions in children age 4 to 7 years. With that, the study also contributes to the knowledge of interventions used to improve executive functions. Executive functions can be grouped into three independent but related factors: working memory, cognitive flexibility and inhibition. The adopted framework considers executive functions to be a unitary construct with partially dissociable components. This research investigates the correlation between executive functions and the influence of age. A group of 235 normally developed preschoolers completed four neuropsychological tasks. The tasks used to measure executive functions are the Corsi-Blocks task, the Numberupdatingtask, the Dimensional Change Card Sort task and the Head-Toes-Knees-Shoulders task. Current research indicates that the three executive functions are moderately correlated with one another, but are clearly separable. This correlation does not appear to be age-dependent. These findings provide evidence for the use of the integrative framework of executive functions in preschoolers. It also suggests that interventions focused on the improvement of one executive function will also improve another executive function. Implications of this investigation and suggestions for further research are discussed.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen tussen de 4 en 7 jaar. Het onderzoek draagt daarmee eveneens bij aan de kennis over interventies die ingezet kunnen worden om executieve functies te verbeteren. Executieve functies kunnen worden gezien als drie onafhankelijke maar gerelateerde componenten: werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en inhibitie. Het aangenomen model beschouwd executieve functies zowel als een eenheid als een verscheidenheid. Het huidige onderzoek heeft de samenhang tussen executieve functies en de invloed van leeftijd onderzocht. Bij een groep van 235 normaal ontwikkelende kleuters zijn de executieve functies gemeten aan de hand van vier neuropsychologische taken. De volgende taken zijn gebruikt om de executieve functies te meten: de Corsi-Blokkentaak, de Cijferupdatingtaak, de Dimensional Change Card Sort taak en de Hoofd-Tenen-Knieën-Schouders taak. Het huidige onderzoek toont aan dat de drie executieve functies matig met elkaar samenhangen, maar duidelijk te onderscheiden zijn. Deze samenhang is niet afhankelijk van leeftijd. De resultaten leveren bewijs voor het gebruik van het geïntegreerde model van de executieve functies bij kleuters. Het suggereert eveneens dat het gebruik van een interventie gericht op het verbeteren van een enkele executieve functie ook een andere executieve functie kan verbeteren. Implicaties van het huidige onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 338890 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Samenhang tussen Taken die Werkgeheugen, Cognitieve Flexibiliteit en Inhibitie Meten bij Normaal Ontwikkelende Kleuters van Vier tot Zeven Jaar | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Executive functions; Inhibition; Working Memory; Cognitive Flexibility; Correlation; Dimensional Change Card Sort; Numberupdatingtask; Head-Toes-Knees-Shoulders; Corsi-blocks task,
Executieve functies; Inhibitie; Werkgeheugen; Cognitieve flexibiliteit; Samenhang; Dimensional Change Card Sort; Cijferupdatingtaak; Hoofd-Tenen-Knieën-Schouders; Corsi-Blokkentaak. | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |