Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGelder, L.van
dc.contributor.advisorRottger, M.
dc.contributor.authorNieuwenhuijse, V.P.C.
dc.contributor.authorLucas, R.
dc.date.accessioned2018-08-14T17:01:20Z
dc.date.available2018-08-14T17:01:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30376
dc.description.abstractDoel: Dit onderzoek had als doel inzicht in de samenhang tussen taalvaardigheid twee executieve functies (EF): cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen te verkrijgen bij normaalontwikkelde kinderen. Daarnaast is gekeken of sekse invloed heeft op deze samenhang. Methode: Aan dit onderzoek hebben in totaal 164 normaalontwikkelde Nederlandse kleuters in de leeftijd van vier tot zeven jaar deelgenomen. De EF worden gemeten door de Dimensional Change Card Sort taak, de Corsi Blokkentaak en de Updating Cijfertaak. Taalvaardigheid wordt gemeten door scores van de CITO toets. Resultaten: Onderzoeksresultaten toonden geen significante resultaten tussen taalvaardigheid en EF. Daarnaast had sekse geen significante invloed op deze samenhang. Conclusie en Discussie: Geconcludeerd hangt taalvaardigheid niet samen met cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen bij normaalontwikkelde kleuters. Verder onderzoek is van belang om de samenhang tussen taalvaardigheid en EF te bepalen. Deze nieuwe kennis geeft ons meer inzicht in taalvaardigheid en zijn relatie tot de EF.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent521876
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleExecutieve functies in samenhang met taalvaardigheid *25-06-2017
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalvaardigheid; executieve functies; cognitieve flexibiliteit; werkgeheugen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record