Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMichel, M.
dc.contributor.authorZandgrond, M.E.S.
dc.date.accessioned2018-08-08T17:01:18Z
dc.date.available2018-08-08T17:01:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30286
dc.description.abstractEerdere onderzoeken laten zien dat peer interactie bij het onderling stimuleren van taalgebruik in een tweede taal (T2) helpt. Ook kan daarbij het principe van writing-to-learn van kracht zijn en de opkomst van technologie en daarbij Synchronous Computer Mediated Communication (bv. texting) kan bijdragen aan T2 gebruik en wellicht T2 leren. Ook onderlinge priming/alignment kan T2 gebruik bevorderen. In dit onderzoek zijn al deze aspecten samen genomen en is er gekeken in hoeverre er sprake is van syntactische alignment in T2 peer texting en of dit verschilt tussen verschillende taalstructuren. Ook is er onderzocht of deze alignment voornamelijk tussen sprekers of binnen een spreker plaatsvindt. Er is geanalyseerd hoe vaak twee syntactische taalstructuren, 'subject + mental state verb + bijzin' en 'that + complement', voorkomen. De resultaten laten zien dat wanneer een taalstructuur relatief veel voorkomt (subject + msv + bijzin) er meer syntactische alignment plaatsvindt dan wanneer een taalstructuur niet vaak voorkomt (that + complement). Er waren geen significante verschillen tussen between-speaker en within-speaker alignment. Dit onderzoek biedt een opstapje om grootschaliger onderzoek te doen naar syntactische alignment in T2 peer text-chat, omdat syntactische alignment in deze context inderdaad aanwezig is. Dit onderzoek geeft aanleiding om dieper te duiken en een verklaring te vinden voor het feit dat de ene structuur vaker voorkomt dan de ander. Ligt dat aan voorkeur voor een bepaalde structuur, aan het taalbeheersingsniveau, of is er een andere verklaring?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent603659
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSyntactische alignment tijdens peer texting in een tweede taal
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPeer interaction, SCMC, syntactische alignment, T2 productie, texting
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record