Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPinget, A.C.H.
dc.contributor.authorBreedveld, S.I.
dc.date.accessioned2018-08-07T17:01:18Z
dc.date.available2018-08-07T17:01:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30251
dc.description.abstractNaar aanleiding van het rapport van de KNAW (2018), waarin staat beschreven dat het nodig is een hernieuwd taalbeleid te creëren voor Nederland, is het raadzaam te kijken naar de integratie van onder andere het Engels in het Nederlandse onderwijssysteem. Het is niet bekend wat Nederlandse studenten vinden van de verengelsing van opleidingen op de universiteit en de vraag is dan ook in welke taal een opleiding moet worden aangeboden om Nederlandse studenten te voorzien in hun behoeftes. In dit onderzoek wordt daarom op kwantitatieve wijze getracht een beeld te schetsen van de attitudes van studenten van de Universiteit Utrecht ten opzichte van de voertaal van een bacheloropleiding. Hierbij is gebruik gemaakt van een online vragenlijst, waarbij 46 studenten, die voor hun bacheloropleiding aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht verbonden waren, drie opleidingsbrochures lazen en vragen hierover beantwoordden. Er waren twee voertalen van deze opleidingsbrochures, waardoor proefpersonen een Nederlandse of een Engelse variant van de brochure te zien kregen. Statistische analyses tonen aan dat een Engelstalige opleiding significant positievere attitudes krijgt op vragen omtrent het arbeidsmarktperspectief. Daarbij krijgt ook de kwaliteit van de opleiding een significant hogere score bij een Engelstalige opleiding dan bij een Nederlandstalige opleiding. Er worden geen significante verschillen gevonden op de stellingen tussen de opleidingen Geschiedenis en History, maar wel op de stellingen Academische vaardigheden en Activiteiten buiten studie tussen de opleidingen Literatuurwetenschap en Literary Studies. Afgaand op de resultaten lijkt er onder Nederlandse studenten van de faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit Utrecht een lichte voorkeur te zijn voor een Engelstalige opleiding. Echter, er is meer onderzoek nodig om met zekerheid te kunnen stellen dat een opleiding de voertaal Engels moet hebben om zo aan te kunnen sluiten bij de behoefte van de Nederlandse student.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2488954
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIs verengelsing van het hoger onderwijs the thing we are waiting for?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsverengelsing, hoger onderwijs, taalbeleid, attitudeonderzoek, Universiteit Utrecht
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record