Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Leeuw, J.S.
dc.contributor.authorFerreira, M.D.J.
dc.date.accessioned2018-08-03T17:01:52Z
dc.date.available2018-08-03T17:01:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30167
dc.description.abstractIn dit bachelor eindwerkstuk is onderzocht hoe de transmedia storytelling van KROONGETUIGE, een nieuw Nederlands spelprogramma, vorm krijgt in zowel het televisieprogramma als de gameapplicatie. Transmedia storytelling is volgens Jenkins een fictieverhaal dat zich over verschillende mediaplatformen ontvouwt waarbij elk medium een unieke bijdrage levert aan de totale verhaallijn. Echter bestaat KROONGETUIGE niet enkel uit een fictieverhaal, maar uit een combinatie van fictieve en non-fictieve verhaallijnen: een recente ontwikkeling binnen de wereld van transmediale productiepraktijken. Toch is er in het huidige mediawetenschappelijk veld een gebrek aan onderzoek naar transmedia storytelling bij een mix van fictieve en non-fictieve verhaalwerelden. Daarom is het interessant om te onderzoeken of uit een combinatie van fictieve en non-fictieve verhaallijnen een specifieke vorm van transmedia storytelling voortvloeit. Om de hoofdvraag te beantwoorden, is er onderzoek gedaan naar hoe de storyworld van het televisieprogramma is ingevuld en naar hoe de storyworld van het televisieprogramma is uitgebreid naar de gameapplicatie. Een manier om onderzoek te doen naar transmedia storytelling is via de transmediale kenmerken van Jenkins. Alleen zijn de transmediale kenmerken van Jenkins voornamelijk voortgekomen uit zijn analyses van fictieverhalen, waardoor enkel de inzet van zijn theorie niet voldoende is om de verhaalwereld van een hybridegenre, een vermenging van meerdere genres, als KROONGETUIGE te analyseren. Daarom is er als toevoeging op deze theorie binnen dit onderzoek ook gebruik gemaakt van een narratieve analyse waarbij aan de hand van storyworld elementen “Aflevering 8” is geanalyseerd. In tegenstelling tot de kenmerken van Jenkins biedt een narratieve analyse in combinatie met de storyworld elementen wel de morgelijkheid om zowel fictieve als non-fictieve verhaallijnen te analyseren. Aanvullend hierop is er binnen dit onderzoek gekeken naar de concepten assertive stance en de fictive stance die betekenis geven aan hybridegenres die uit een mix van fictie en non-fictie bestaan. Zo is geanalyseerd welke vorm van transmedia storytelling ontstaat bij een combinatie van fictieve en non-fictieve verhaallijnen binnen één verhaalwereld. Een belangrijke bevinding is dat de transmedia storytelling van KROONGETUIGE voornamelijk vorm krijgt door de fictieve als non-fictieve storyworld elementen uit te breiden en deze elementen terug te laten komen in zowel het televisieprogramma als de gameapplicatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1904995
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTransmedia storytelling: Kroongetuige als televisieprogramma en gameapplicatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTransmedia storytelling. Storyworld. Narratologie. Hybridegenre. Fictive stance. Assertive stance.
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record