dc.description.abstract | In dit bachelor eindwerkstuk is onderzocht hoe de transmedia storytelling van KROONGETUIGE, een
nieuw Nederlands spelprogramma, vorm krijgt in zowel het televisieprogramma als de
gameapplicatie. Transmedia storytelling is volgens Jenkins een fictieverhaal dat zich over
verschillende mediaplatformen ontvouwt waarbij elk medium een unieke bijdrage levert aan de
totale verhaallijn. Echter bestaat KROONGETUIGE niet enkel uit een fictieverhaal, maar uit een
combinatie van fictieve en non-fictieve verhaallijnen: een recente ontwikkeling binnen de wereld van
transmediale productiepraktijken. Toch is er in het huidige mediawetenschappelijk veld een gebrek
aan onderzoek naar transmedia storytelling bij een mix van fictieve en non-fictieve verhaalwerelden.
Daarom is het interessant om te onderzoeken of uit een combinatie van fictieve en non-fictieve
verhaallijnen een specifieke vorm van transmedia storytelling voortvloeit. Om de hoofdvraag te
beantwoorden, is er onderzoek gedaan naar hoe de storyworld van het televisieprogramma is
ingevuld en naar hoe de storyworld van het televisieprogramma is uitgebreid naar de gameapplicatie.
Een manier om onderzoek te doen naar transmedia storytelling is via de transmediale kenmerken
van Jenkins. Alleen zijn de transmediale kenmerken van Jenkins voornamelijk voortgekomen uit zijn
analyses van fictieverhalen, waardoor enkel de inzet van zijn theorie niet voldoende is om de
verhaalwereld van een hybridegenre, een vermenging van meerdere genres, als KROONGETUIGE te
analyseren. Daarom is er als toevoeging op deze theorie binnen dit onderzoek ook gebruik gemaakt
van een narratieve analyse waarbij aan de hand van storyworld elementen “Aflevering 8” is
geanalyseerd. In tegenstelling tot de kenmerken van Jenkins biedt een narratieve analyse in
combinatie met de storyworld elementen wel de morgelijkheid om zowel fictieve als non-fictieve
verhaallijnen te analyseren. Aanvullend hierop is er binnen dit onderzoek gekeken naar de concepten
assertive stance en de fictive stance die betekenis geven aan hybridegenres die uit een mix van fictie
en non-fictie bestaan. Zo is geanalyseerd welke vorm van transmedia storytelling ontstaat bij een
combinatie van fictieve en non-fictieve verhaallijnen binnen één verhaalwereld.
Een belangrijke bevinding is dat de transmedia storytelling van KROONGETUIGE voornamelijk vorm
krijgt door de fictieve als non-fictieve storyworld elementen uit te breiden en deze elementen terug
te laten komen in zowel het televisieprogramma als de gameapplicatie. | |