Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoven, Paul van den
dc.contributor.authorBrouwer, C.P.M.
dc.date.accessioned2018-08-03T17:01:34Z
dc.date.available2018-08-03T17:01:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30123
dc.description.abstractEen steeds vaker gebruikte methode om patronen van framing in nieuwsberichtgeving te onderzoeken, is de retorische analyse. Deze benadering gaat ervan uit dat communicatie strategisch kan worden ingezet om bepaalde doelen te bereiken, maar niet altijd duidelijk intentioneel te zijn om toch een persuasief effect te hebben. Dit onderzoek belicht deze vaak onbewuste vorm van framing door te kijken hoe niet-deiktisch beeldmateriaal in het Nederlandse NOS Journaal voorkomt. Dit betreft beeldmateriaal waarin personen, objecten, evenementen, processen of activiteiten worden getoond waarnaar de narratie van de news-anchor of de voice over niet direct refereert. Door middel van de grounded theory methode is er eerst een vooranalyse gedaan op een corpus van een week aan nieuwsuitzendingen en vervolgens een interpretatieve analyse op twee weken aan corpus van het NOS 20.00 uur Journaal. Daaruit blijkt dat niet-deiktisch beeldmateriaal verreweg het meeste voorkomt in de vorm van betrokken personen in een item die gefilmd worden terwijl ze een dagelijkse bezigheid verrichten. Deze beelden blijven vaak stereotype en kunnen zo stereotype frames bij de kijker teweegbrengen. Ook is er sprake van framing op grond van herhaling van steeds hetzelfde frame. Principes van coherence en relevance zorgen er verder voor dat de kijker beeldmateriaal dat geen directe link met een item heeft toch koppelt aan het onderwerp, ook hier is er sprake van framing. Tot slot worden niet-deiktische beelden ook in de vorm van (externe) archiefbeelden gebruikt die uiteenlopende onderwerpen op verschillende manieren kunnen framen. In het geval van nieuwsverslaggeving zouden deze frames zo het wereldbeeld van de kijker kunnen sturen en veranderen. De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat de journalist zich ervan bewust moet zijn dat elk beeld in een nieuwsitem betekenis heeft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent523495
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWorden wij nog onbewust geframed? De functies en framing van niet-deiktisch beeld in het NOS Journaal.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsframing; news; journalism; visual framing; rhetorical analysis; non-deictic visual images
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record