Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Rijn, I.A.M.J.
dc.contributor.authorVerhulst, M.J.
dc.date.accessioned2018-08-02T17:01:12Z
dc.date.available2018-08-02T17:01:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30016
dc.description.abstractAuthenticiteit is een begrip waarover veel discussie bestaat. In het bijzonder in de wereld van conservering en restauratie van kunstwerken. Met de opkomst van nieuwe technieken en technologische vooruitgang op dit gebied komt de discussie over authenticiteit telkens opnieuw op. Een nieuwe techniek waar het afgelopen decennium steeds meer gebruik van wordt gemaakt is restauratie met behulp van licht. Door met beamers correctiebeelden op beschadigde, verkleurde of anderszins aangetaste kunstwerken en objecten te projecteren kan het originele uiterlijk van deze objecten opnieuw zichtbaar worden gemaakt. Een van de eerste grote projecten waar met behulp van licht schilderijen gerestaureerd zijn is de restauratie van Mark Rothko's Harvard Murals (1961 – 1962) in het Fogg Art Museum in 2014. De schilderijen zijn gedurende vijftien jaar overmatig blootgesteld aan licht en zijn als gevolg daarvan zodanig verkleurd dat de schade niet te herstellen is op een conventionele manier. Daarom is gekozen voor een restauratie met licht om de originele kleuren van het werk opnieuw weer te kunnen geven. In dit onderzoek is besproken in hoeverre lichtrestauratie het concept authenticiteit beïnvloedt. Dit is door middel van een bespreking van het begrip van authenticiteit van Walter Benjamin uit The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Aan de hand van verschillende lezingen van deze tekst in combinatie met een tekst van Salvador Muñoz-Viñas zijn verschillende begrippen van authenticiteit naast elkaar gezet. Vervolgens is er een beeld gevormd van lichtrestauratie en hoe het gezien kan worden als een manier van digitaliseren van kunst of het veranderen van het medium van het bestaande kunstwerk. Daarna zijn de eerder besproken concepten toegepast op de casus van de Harvard Murals hier is specifiek gekeken naar authenticiteit in materiaal, kleur en ervaring. Uit dit onderzoek zijn twee invalshoeken naar voren gekomen. Ten eerste is het mogelijk te zeggen dat lichtrestauratie de manier waarop we nadenken over authenticiteit beïnvloedt en duidelijk maakt dat bestaande begrippen van authenticiteit te kort schieten wanneer het gaat om met licht gerestaureerde kunstwerken. Ten tweede is het echter ook mogelijk te concluderen dat een met licht gerestaureerd kunstwerk een nieuw kunstwerk is dat los staat van het beschadigde werk. Daarmee wordt de authenticiteit van het beschadigde werk niet beïnvloedt, omdat de lichtrestauratie een nieuw kunstwerk heeft gecreëerd, in plaats van dat het het bestaande kunstwerk heeft aangepast.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent657332
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAuthenticiteit en lichtrestauratie. Over authenticiteit in relatie tot de lichtrestauratie van Mark Rothko's "Harvard Murals" in het Fogg Art Museum in 2014.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record