Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorAartsma, L.B.
dc.date.accessioned2018-08-01T17:01:12Z
dc.date.available2018-08-01T17:01:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29967
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de vraag centraal op welke factoren het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap beleid kan richten om vrijetijdslezen onder vmbo-leerlingen te bevorderen. Deze vraag is beantwoord aan de hand van een literatuurstudie, een analyse van beleidsinstrumenten van OCW, interviews met vmbo-leerlingen en focusgroepen met het leesbevorderingsexperts. Uit de literatuurstudie blijkt dat zeer uiteenlopende factoren kunnen bijdragen aan de bevordering van vrijetijdslezen. Drie clusters van factoren vormen de basis van het onderzoek: leesmotivatie, leesaanbod en leesonderwijs. Het leesbevorderingsbeleid van het ministerie van OCW is in algemene zin gericht op alle drie de factoren, maar er zijn beperkingen. Zo is het onbekend wat het bereik van leesbevorderingsinterventies gericht op leesmotivatie is en wat het effect van deze campagnes is. Ook blijkt er onduidelijkheid te bestaan of er voldoende leesmateriaal is dat aansluit bij de interesses, leefwereld en het leesniveau van vmbo-leerlingen. Zowel vmbo-leerlingen als deskundigen gaven als aanknopingspunt dat de bekendheid van het bestaande aanbod verbeterd kan worden. Verder zijn er aanknopingspunten om de begeleiding van vmbo-leerlingen te verbeteren door bibliotheekmedewerkers, docenten en andere betrokken partijen te professionaliseren. Actoren moeten het belang van leesbevordering inzien en weten aan de hand van welke factoren ze daaraan kunnen bijdragen. Ook is het een aanbeveling om meer onderzoek te doen naar handvatten die aan vmbo-docenten geboden kunnen worden, zodat het docenten makkelijker gemaakt wordt om lees- en literatuuronderwijs te geven. Belangrijk is volgens de deskundigen dat er voldoende draagvlak voor leesbevordering bestaat vanuit de schoolleiding. Ten slotte kan er onderzocht worden hoe lesmethodes meer kunnen bijdragen aan leesbevordering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent823116
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVrijetijdslezen in het vmbo
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeesbevordering; leesbevorderingsbeleid, vmbo-leerlingen, OCW, Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap; vrijetijdslezen
dc.subject.courseuuNeerlandistiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record