Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCapitain, W.
dc.contributor.authorKröse, J.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:05:33Z
dc.date.available2018-07-19T17:05:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29668
dc.description.abstractDit eindwerkstuk onderzoekt het elektronische dancemuziek genre dubstep en de hierin voorkomende paradox van de geweldsretoriek. Met geweldsretoriek worden de uitdrukkingen van geweld, oorlog, moord en vuurwapens bedoeld welke gebruikt worden om de muziek te omschrijven. In dit eindwerkstuk wordt een verklaring voor deze paradox gezocht aan de hand van historische, culturele en muzikale interpretatie. Ik onderzoek de manier waarop de retoriek historisch met de uitvoeringspraktijk van soundsystems verbonden is en hoe deze retoriek wordt ingebed en omgevormd binnen de eigen culturele identiteit van de huidige deelnemers in het genre. Ook beschouw ik de manier waarop deze culturele identiteit uitgedragen wordt middels het concept van sonic dominance en in hoeverre deze retoriek bijdraagt aan claims van authenticiteit en subcultureel kapitaal. Ten slotte analyseer ik op welke manier het geluid zelf verantwoordelijk kan zijn voor het bestaan van een dusdanige retoriek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent460001
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKilling Sound: Dubstep en de Paradox van de Geweldsretoriek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdubstep, diaspora, soundsystem, culturele identiteit, sonic dominance, hypermasculinity, the black atlantic, subcultureel kapitaal
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record